L’ATM rebaixa a la meitat la T-usual i la T-jove i redueix d’un 30% la T-casual

  • L’ens preveu que la gratuïtat d’alguns títols de Renfe tingui un impacte de fins a 50 milions d'euros i reclama una compensació

VilaWeb

ACN

26.07.2022 - 17:43
Actualització: 26.07.2022 - 17:49

El consell d’administració de l’Autoritat de Transport Metropolità de Barcelona (ATM) ha aprovat de reduir fins a un 50% el preu d’abonaments integrats de transport públic, com ara la T-usual i la T-jove, que són d’ús il·limitat. Ha aprovat d’ampliar la bonificació del 30% proposada pel govern espanyol al 50% només en el cas dels abonaments mensuals i trimestrals. En canvi, als bitllets de més d’un viatge com la T-casual només s’aplicarà la reducció d’un 30% que aporta el ministeri de Transport espanyol, segons el reial decret de mesures per fer front a la crisi de preus. La bonificació estarà en funcionament a partir de l’u de setembre i durarà fins al trenta-u de desembre. Els abonaments comprats durant aquest període caducaran el quinze de gener de 2023.

Pel que fa a les tarifes de la T-familiar, la T-grup i la T-dia, l’ATM no aplicarà cap mena de rebaixa, ja que el reial decret aprovat pel govern espanyol contempla la possibilitat d’excloure de la bonificació els títols pensats per a la població turista o d’ús habitual. D’altra banda, la T-870/90, la T-usual bonificada per a persones en situació d’atur i els paquets de Berguedà i Ripollès també es beneficiaran de la reducció del 50%, mentre que la T-casual per a treballadors de l’aeroport mantindrà la rebaixa del 30%.

El director general de l’ATM, Pere Torres, ha dit que l’abonament als operadors –com ara TMB o FGC– es farà un cop l’entitat hagi rebut els diners corresponents per part del govern espanyol. “No estem en condicions d’avançar diners, aquest és un any en què anem extremadament justos pels costos de la crisi energètica sobre el transport”, ha expressat.

Torres també ha detallat que la institució farà un seguiment “molt detallat” dels títols rebaixats utilitzats, per poder quantificar l’import real del 30% corresponent al Ministeri de Transport, i del 20% corresponent a l’ATM. Aquesta comprovació permetrà a l’ens saber si la compensació del govern espanyol és suficient o no per cobrir les despeses.

Costos per l’ATM

L’ATM preveu que el sobrecost de bonificar el 30% del preu del bitllet que assumirà el ministeri que encapçala Raquel Sánchez serà de 40 milions d’euros, mentre que el 20% que pagaran les institucions membres de l’ATM serà de 28 milions d’euros.

El reial decret del govern espanyol contempla dos crèdits extraordinaris de 100 milions d’euros cada un per a aquesta bonificació, un corresponent als serveis de transport de titularitat de les que no depenen d’ell, i un per als serveis dels ajuntaments o institucions locals. En total, el ministeri espanyol de Transports repartirà 200 milions d’euros a tot l’estat espanyol, i ho assignarà en funció de criteris propis. En cas que l’ATM necessiti més diners dels que el govern espanyol li assignarà, el sobrecost l’haurà d’assumir la mateixa autoritat, indiquen els seus responsables.

Tanmateix, l’ATM preveu que amb l’aprovació de la gratuïtat dels títols de Renfe el que es produeixi sigui un transvasament d’usuaris, un fet que, segons càlculs de la institució, podria tenir un impacte d’entre 45 i 50 milions d’euros. En aquest sentit, Torres ha avançat que han fet una petició a l’administració espanyola per obrir una via de compensació als operadors per la pèrdua d’usuaris per la gratuïtat dels abonaments de Renfe. “Està sol·licitat, però no tenim resposta favorable”, ha lamentat el director.

Un sobrecost energètic de 165 milions d’euros 

L’ATM ha assegurat que està fent un “esforç extraordinari” per no contribuir a l’encariment de la vida dels usuaris encara que estan “patint com tothom els costos energètics”. Torres ha detallat que els sobrecostos energètics per l’ATM l’any 2022 seran d’uns 165 milions d’euros. Amb això, ha recordat que l’entitat “no ho ha repercutit a les tarifes”, i ha assegurat que, si s’hagués fet, aquestes haurien incrementat un 20%.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor