10.04.2025 - 08:42
|
Actualització: 10.04.2025 - 11:35
L’encausat Emilio Argüeso, ex-número dos d’emergències, que demà ha de declarar davant la jutgessa de Catarroja, ha lliurat al jutjat documentació diversa sobre la seua activitat els dies 29 i 30 d’octubre de 2024. El més destacat és el buidatge del contingut del seu telèfon mòbil fet per un informàtic que en certifica la veracitat. S’hi poden llegir converses amb la seua cap, l’ex-consellera d’Emergències, Salomé Pradas, també encausada i citada demà; amb la vice-presidenta i responsable de serveis socials, Susana Camarero; i amb responsables dels centres d’emergències, entre més. També amb batlles de les zones més afectades per les pluges d’aquell dia.
Sembla que la intenció del número dos de Salomé Pradas és descarregar-se de qualsevol responsabilitat i demostrar que durant l’emergència va estar treballant i en comunicació constant amb les seues superiores. En cap moment, hi ha cap comunicació amb el president de la Generalitat, Carlos Mazón, ni s’hi fa cap referència.
Indicis matiners d’allò que era a punt d’arribar
El contingut dels missatges d’Argüeso, a què ha tingut accés VilaWeb, són ben diversos. El dia abans de la gota freda, per exemple, va comentar que els ajuntaments que havien cancel·lat les classes potser exageraven una mica. Però n’hi ha d’altres que revelen que la situació ja era greu a migdia del dia 29. Abans de les vuit del matí ja parla de vehicles atrapats a la Ribera. A les 14.44 va escriure a la vice-presidenta Camarero de l’Ajuntament de Carlet estant. En aquell moment deia que plovia de manera molt intensa. “La cosa no pinta bé. Plou amb molta intensitat, amb molt d’aparell elèctric. Els barrancs són a punt de col·lapsar.” Camarero era pendent de la situació de la residència de gent gran de Carlet. Carlos Mazón començava l’àpat amb una periodista al restaurant El Ventorro de València.
En la documentació que Emilio Argüeso ha lliurat al jutjat, hi ha les converses que va mantenir en un xat amb la Conselleria d’Afers Socials. En aquest grup es parla, ja a primera hora del matí, dels avisos per pluja.
A banda del xat, Emilio Argüeso i Susana Camarero també parlen en una conversa privada. A les 18.28 la consellera li pregunta quins municipis s’evacuaran i Argüeso li respon que són al CECOPI mirant-ho, però que abans citaran els batlles. La consellera li respon: “Ja m’ho direu, si us plau, recorda que tinc centre a Bunyol i Alboraig.” Aquesta reunió telemàtica que es va anunciar als batlles, finalment no es va fer, segons que van dir molts testimonis l’endemà del desastre.
Entre les 18.18 i les 0.35 del dia 30, Emilio Argüeso i Camarero no tornen a parlar, però a eixa hora, dos quarts d’una de la matinada, la consellera diu a Argüeso que en un forn de Paiporta se senten crits i que l’amo és dins. Ell li respon que ho dirà als bombers.
Una matinada caòtica i sense recursos
Un repàs a les converses demostra que el vespre i la nit del dia 29 i la matinada del dia 30 van ser caòtics al centre d’emergències. A les 2.37 del dia 30, Emilio Argüeso diu a un col·laborador que la batllessa de València, María José Català, l’ha cridat per dir-li que veu gent provinent dels pobles entrant a peu a València. El número dos d’Emergències rebia demanda d’ajuda i mitjans de tota mena i ell només podia respondre que no hi havia capacitat, o que els mitjans no podien arribar.
Hi ha converses angoixants, com ara, una amb Jesús, un policia local d’Alaquàs que demana ajuda de manera desesperada mentre descriu la situació dels seus companys. “Necessitem un helicòpter urgent perquè s’ofeguen, Emilio, s’ofeguen, per favor.” Després li diu que miren de trobar una via de fugida, però que no la troben. Hi ha la transcripció de diversos missatges de veu; en un, Jesús li diu: “Em comenten els companys que són enmig d’una illa, enmig d’una illa, que cada volta es fa més menuda, i que el corrent cada volta és més fort. Que el corrent cada volta és més fort i l’illa més menuda, perquè hi ha molt de cabal d’aigua. Que va pujant el cabal de l’aigua. I em demanen si arribarà l’ajuda o no.”
Una Coca-cola per a la consellera
Quant a les comunicacions entre Emilio Argüeso i la seua cap, Salomé Pradas, comencen a les 9.24 del matí, quan la consellera li pregunta si ha parlat amb la batllessa Català i ell li respon que sí, i que no tancarà els col·legis.
Com que Argüeso i Pradas estan junts a Carlet i després al Centre d’Emergències, hi ha poca comunicació escrita entre ells, però a les 12.58 envia un comunicat a la consellera. “Emergència. Situació 1. Se sol·licita a BCV mobilització de bombers forestals per alerta hidrològica en zones: riu Magre, àrea pont de Carlet i barranc Poio, àrees Torrent, Picanya, Paiporta. Confirmen mobilització pendent que confirmen unitats assignades.”
A les 13.24 Argüeso pregunta a la consellera si li puja una Coca-cola i ella li respon que sí.
L’endemà, Emilio Argüeso escriu a Salomé Pradas per explicar-li els contactes que ha fet amb homòlegs, caps de policia o caps de bombers de diferents territoris de l’estat que li han ofert efectius i tota mena d’ajuda. També és l’endemà quan es posa en contacte amb uns quants batlles. Tots descriuen la situació dels seus municipis com a catastròfica i demanen tota mena de recursos.
El xat d’emergències
A les 7.57 del dia 29 d’octubre, Emilio Argüeso escriu en el grup de WhatsApp d’Emergències que l’AEMET emetrà un avís de nivell roig per la zona del litoral sud de València. “Valorem passar a situació 1 en aquesta comarca perquè comencen a entrar incidents de vehicles atrapats.”