01.07.2022 - 10:36
|
Actualització: 01.07.2022 - 11:54
Els turistes que vulguin fer nit en algun establiment turístic d’Andorra han de pagar a partir d’avui una taxa que oscil·la entre un euro i tres per persona i dia, segons la mena d’allotjament. El govern ha implantat un impost a aquestes estades, en la línia d’allò que ja existeix en uns altres països i amb l’objectiu de revertir al sector el 100% dels més de deu milions d’euros anuals que preveu recaptar per aquest concepte.
La Unió Hotelera d’Andorra, dirigida per Jordi Pujol, creu que l’import no és exagerat i esperen que no influenciï el volum de clients que reben. Tot i això, havia demanat una moratòria fins a la tardor o, si més no, una rebaixa durant aquests primers mesos d’aplicació.
El ministre de Turisme i Telecomunicacions, Jordi Torres, explica que l’entrada en vigor de la taxa turística arriba gairebé dos anys després de treballar estretament amb el sector per implantar-la. A més, assenyala que en la legislatura passada ja es va valorar que calia, tenint en compte la importància que té el turisme pel país, que representa un 40% del PIB. Torres també diu que ha estat una llei molt consensuada i destaca que tots els ingressos que arribin per aquesta via es destinaran a la promoció i a la sostenibilitat de les activitats turístiques, entre més qüestions.
El preu varia segons l’allotjament
El preu que han de pagar els visitants que pernoctin a Andorra varia segons la mena d’allotjament. D’aquesta manera, l’import és de tres euros per persona i dia si s’allotgen en un hotel de cinc estrelles; de dos, en un de quatre estrelles o en un habitatge d’ús turístic; 1,5 euros en el cas dels hotels de dues i tres estrelles i un euro si s’opta per una altra mena d’establiments i càmpings. La taxa es cobra durant els primers set dies d’estada –primer es preveia d’aplicar-la fins als catorze– i en són exempts els menors de setze anys –en un principi es volia aplicar a partir dels dotze anys.
Segons Pujol, allò que té més afectació és el moment de l’aplicació, atès que ara tenen contractes signats fins a principi de novembre i bona part dels turoperadors amb qui treballen no estan disposats a repercutir la diferència de preu als clients. I afegeix que això obliga als propietaris dels establiments a haver d’assumir-ne l’import durant aquests mesos, fet que pot comportar que acabin abonant més de la meitat dels tres milions d’euros que es calcula que es poden recaptar entre el juliol i l’octubre.
Pujol indica que els turistes que vénen mitjançant turoperadors fan estades d’aproximadament una setmana, més llargues que no pas les dels visitants que contracten les nits d’hotel directament amb l’establiment, que són de dos dies o tres de mitjana. Considera que això fa que l’augment de preu derivat de la taxa representi gairebé el d’un dia de pernoctació i, per tant, no el vulguin repercutir per no perdre competitivitat. “Sabíem que tard o d’hora arribaria i estàvem preparats”, diu, i recorda que el sector va demanar d’endarrerir-ne l’entrada en vigor per tenir “un estiu normal”.
Sobre aquesta qüestió, el ministre de Turisme del govern andorrà detalla que la idea era d’aplicar la taxa turística al final de la temporada d’esquí i que es va acceptar una dilació de tres mesos. En aquest sentit, Torres diu que entén la preocupació del sector, però defensa que ara era un moment oportú i que no s’ha volgut allargar més per una qüestió de responsabilitat política i de finances.
Andorra recupera les funcions del Cirque du Soleil, dos anys aturades per la pandèmia
El nou impost coincideix en el temps amb la recuperació de les funcions del Cirque du Soleil, que arrenquen aquest dissabte i s’allargaran fins el 31 de juliol. El director general d’Andorra Turisme, Betim Budzaku, explica que també s’ha procurat que hi hagi molta interacció amb el públic i diu que el ritme de venda d’entrades va en la línia d’anys anteriors, amb la qual cosa esperen una ocupació per sobre del 95%.
En relació amb la nova taxa turística, Budzaku creu que aquest augment d’ingressos, que notaran a partir de l’any vinent, servirà per a ampliar el nombre d’activitats esportives i culturals, a partir de les quals aconsegueixen diversificar l’oferta i atreure visitants durant tot l’any. En aquest sentit, explica que es podrà arribar a nous mercats, amb més campanyes de promoció que ara ja tenen actives en catorze països. També la veu clau per a obtenir recursos per a construir un recinte multifuncional de més de 7.000 metres quadrats per acollir diversos esdeveniments.