07.12.2022 - 20:21
|
Actualització: 09.12.2022 - 21:29
El govern d’Andorra ha traslladat a la Direcció General de Trànsit (DGT) i al ministeri de mobilitat i agenda urbana espanyola una petició per s’ampliar la carretera N-145 on volen afegir un tercer carril reversible. Es tracta de la carretera que connecta el Principat amb la Seu d’Urgell.
Així ho ha anunciat el director de mobilitat de l’executiu andorrà, Jaume Bonell, en la compareixença que ha fet a la comissió d’economia i política territorial, juntament amb el ministre de territori i habitatge, Víctor Filloy, i del ministre de presidència, economia i empresa, Jordi Gallardo, per presentar els resultats de l’estudi de possibilitats d’obertura de la xarxa de mobilitat andorrana.
L’estudi posa sobre la taula les opcions per facilitar l’accés del Principat de manera factible, viable i assumible i que no només permetin connectar amb els països veïns, sinó que també permetin l’arribada de públic d’arreu del món.
A més, posa de manifest que Andorra té una capacitat de sortida del país d’uns 1.000 vehicles per hora, a través de dos carrils, mentre que la carretera espanyola, amb un carril per sentit, només en permet absorbir 750. Aquesta situació provoca, en moments de molta afluència, llargues retencions que col·lapsen les vies andorranes fins al centre del país, ha assenyalat Bonell.
Segons el director de mobilitat, les autoritats espanyoles han rebut de manera positiva la proposta i el ministeri s’ha compromès a estudiar-ne la viabilitat, mentre que des de la DGT ho haurien aprovat de seguida.
A més, l’estudi també recull una proposta per construir la carretera de la Solana del Pas de la Casa que oferiria una segona sortida cap a França des de la localitat fronterera, la connexió ferroviària des de l’Hospitalet-près-l’Andorre fins a Canillo, Encamp o Andorra la Vella, la connexió amb la Seu d’Urgell mitjançant un transport segregat, la connexió ferroviària amb l’estat espanyol o les possibilitats que oferirà l’heliport nacional que s’ha projectat a Pal.
Tot suposaria un elevat cost econòmic que escala fins a 700 milions el tren que uniria Alp i la Seu d’Urgell, i entre 1.500 i 4.000 milions la inversió necessària per fer arribar el tren des de l’estat francès, per la qual cosa no serien ara com ara la prioritat. D’aquesta manera, la cnclusió final de l’estudi i la voluntat de l’executiu és prioritzar les opcions que depenen exclusivament d’Andorra i que siguin realment factibles des del punt de vista econòmic.