Andorra estrena ‘Scalada Stelar’, la seva ‘poció’ per atreure turistes, i negocia dos anys més amb el Cirque du Soleil

  • El Cirque du Soleil ha desembarcat aquest dissabte 1 de juliol a Andorra la Vella amb el seu espectacle 'Scalada Stelar', l'últim del cicle 'Scalada', desenvolupat per la companyia canadenca per cinquè any consecutiu exclusivament per al Principat, que ha trobat en aquestes produccions la 'pócima' per atreure turistes al mes de juliol.

VilaWeb
Redacció
02.07.2017 - 14:49

ANDORRA LA VELLA (ANDORRA), 2 (EUROPA PRESS)

El Cirque du Soleil ha desembarcat aquest dissabte 1 de juliol a Andorra la Vella amb el seu espectacle ‘Scalada Stelar’, l’últim del cicle ‘Scalada’, desenvolupat per la companyia canadenca per cinquè any consecutiu exclusivament per al Principat, que ha trobat en aquestes produccions la ‘pócima’ per atreure turistes al mes de juliol.

El ministre de Turisme i Comerç, Francesc Camps, ja ha avançat abans de l’estrena que negocia que el grup de Québec segueixi tornant, almenys altres dos anys més, els que resten de la seva legislatura; una col·laboració per la qual es busquen nous formats.

Sota l’adreça creativa de Benjamin Dupont, del departament 45 Degrees del Cirque du Soleil, l’esdeveniment andorrà, que se celebraràn 22 sessions durant el mes de juliol, té la característica de reservar 55.000 places gratuïtes per al públic que roman dempeus, mentre que les altres 50.000 tenen un preu entre 18 i 20 euros, sensiblement més baix de l’acostumat.

La durada és d’una hora, també inferior a l’habitual, encara que trenta minuts abans de cada funció ja hi ha animació amb els artistes per als assistents.

Com en els quatre anteriors, l’objectiu de ‘Scalada Stelar’ és connectar amb la cultura i oferta d’Andorra a través de la característica forma de narrar històries del Cirque du Soleil.

En aquesta ocasió, Dupont utilitza com a fil conductor a una nena somiadora: mentre escala les cimeres i arriba fins als núvols, es troba amb tot tipus d’onírics personatges elegantment caracteritzats, que dansen, salten i realitzen increïbles piruetes, acompanyats d’una exquisida il·luminació i música específicament concebuda per a la peça, amb mescla de clàssica, pop i folk.

Tots ells rememoren aspectes culturals i paisatgístics del Principat a través d’onze números portats a terme per 25 artistes.

“MOLT FELIÇOS” AMB L’ACOLLIMENT

La recepta d’aquesta composició no ha deixat indiferent al públic assistent durant la nit de l’estrena, molts d’ells nens, que han celebrat la destresa de cada acròbata, aguantant la respiració primer i aplaudint tot seguit, la consecució de volteretes impossibles, equilibris miraculosos i contorsions no aptes per a mortals.

“Estem molt contents, molt feliços”, ha assenyalat Dupont després de l’estrena, al mateix temps que ha destacat el “bon acolliment” per part dels espectadors que, segons el seu judici, van sentir els “moments màgics” del xou.

Sobre les dificultats, segons ha explicat el director creatiu a Europa Press, l’objectiu és “posar-ho tot al límit”, portar els millors números, la música, els aspectes tècnics: “Ho fan molt bé”, sentencia satisfet de l’esforç d’un equip pel qual ha ideat la seva obra més ambiciosa fins al moment.

Així, recorda que un dels objectius fonamentals ha estat portar una peça diferent a les quatre anteriors.

ESCENARI BIFRONTAL

Aquest és el segon any en el qual els artistes es desenvolupen sota una carpa de 4.250 metres per evitar les inclemències del temps.

Però una de les principals novetats respecte als anteriors, és que es desenvolupen en un escenari bifrontal de 37,5 metres de llarg per 12 metres d’ample, amb els espectadors distribuïts a banda i banda del mateix per augmentar la visibilitat i donar sensació de proximitat. A més, en la seva cerca d’originalitat, apareixen tres números inèdits de la companyia canadenca.

L’espanyola Edesia Moreno, ajudant de direcció escènica i dissenyadora de coreografia acrobàtica, ha explicat a Europa Press el desafiament afegit per als acròbates, en tant que han d’actuar per un pati de butaques que està tant enfront d’ells com a la seva esquena, sense oblidar-se de cap dels angles, de manera que tots els assistents sentin que la representació ha estat dirigida específicament a ells, amb la finalitat de buscar proximitat i intimitat, segons afegeix Dupont.

TRES ARTISTES PER A UNA PROTAGONISTA

Un dels aspectes més originals d’aquesta producció és el fil conductor, una nena rossa vestida de blau, present al llarg de tot la història que, en realitat, interpreten tres artistes diferents, les tres de Montreal, però amb diferents especialitats, tal com comenta Moreno: a la primera part, el paper és per una especialista en ‘mà a mà’ (equilibris entre dues persones); a la segona part, en barra russa (equilibris sobre barra subjectada per dos assistents); i a la tercera, en cordes elàstiques.

Així, encara que la idea és que l’espectador apreciï a les tres com un sol personatge, en realitat, tal com subratlla la coreògrafa, “cadascuna és única”.

Coincidint amb aquesta estrena, el ministre de Turisme i Comerç ha destacat, en declaracions a Europa Press, que després d’aquests cinc anys de col·laboració amb la companyia canadenca s’ha complert l’objectiu inicial de sortir de la “crisi del mes de juliol”, ja que s’ha passat d’una ocupació hotelera per sota del 45% fa quatre anys al 70% en l’actualitat, cosa que atribueix a la combinació de l’espectacle amb els esdeveniments esportius de primer nivell mundial.

TORNADA, LA INVERSIÓ MULTIPLICADA PER NOU

A més, ha revelat que el cost net mitjà de cada producció a l’any ha estat d’uns 2,5 milions d’euros, amb una tornada de despesa de turistes a Andorra d’uns 20 milions d’euros, la qual cosa significa que la seva inversió es multiplica per nou.

De fet, ha destacat que el 90% dels quals van a veure la funció pernocten al Principat. Per això, el seu objectiu és renovar-ho, almenys, dos anys més. Extrem que també han confirmat els responsables de 45 Degrees: “Tant de bo. Nosaltres volem tornar. Estem discutint ara”, ha dit en roda de premsa el director executiu de 45 Degrees, Daniel Fortain.

Al seu judici del ministre de Turisme, l'”èxit” d’aquesta fórmula va molt lligat al fet de poder comunicar a tota Europa que es tracta d’una creació gratuïta i que és “única i exclusiva”.

“La gent ve a veure un espectacle que no veuran mai més enlloc perquè es fa cada any diferent i únic”, ha dit per afegir que el públic principal és francès i espanyol, encara que també tracten d’atreure a turistes internacionals que van a la costa catalana perquè passin un dia a Andorra.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any
Fer-me'n subscriptor