12.08.2019 - 14:56
|
Actualització: 12.08.2019 - 19:17
El govern d’Andorra ha post en mans del gabinet jurídic l’anàlisi de l’espectacular esllavissada que dissabte va afectar la carretera CG-1 i que durant unes hores va deixar Andorra sense comunicació viària directa amb Catalunya.
Segons que ha explicat en conferència de premsa el cap de govern, Xavier Espot, ‘es traslladaran tots els informes tècnics perquè el servei jurídic digui si pot haver algun tipus de responsabilitat del promotor, de la propietat o de qualsevol persona física o jurídica’. I, si així es conclou, ‘el govern exigirà les responsabilitats per totes les despeses’.
L’esllavissada va originar-se en una parcel·la que hi ha davant el centre comercial Punt de Trobada, on hi ha un desmunt de quaranta metres de profunditat, amb uns ancoratges que podrien ser la causa de la caiguda. La competència de verificar-ne la seguretat és del comú de Sant Julià de Lòria, segons que ha aclarit el director d’Ordenament Territorial, Manel Riera.
Per això, al juliol, es va fer un requeriment a la propietat –que és la mateixa que la del centre comercial–, perquè s’havia detectat que hi podia haver deficiències de manteniment en els ancoratges. Riera ha insistit que ‘la competència urbanística i control de la legalitat és atribuïda als comuns’.
Canvis en la normativa de construcció
El govern d’Andorra vol aprovar, en el termini màxim de sis mesos, un reglament específic sobre estabilització de terrenys per mitjà d’ancoratges, a partir del qual quedin regulats els sistemes d’inspecció i control que s’hagin de dur a terme. A més, vol introduir diverses modificacions a l’actual normativa de construcció, per tal de posar de manifest d’una manera més clara les obligacions que tenen els propietaris envers el manteniment dels elements de protecció de la muntanya. També es vol impulsar, conjuntament amb els comuns, un pla per a revisar l’estat d’altres desmunts que hi ha al país.
Dos dies després de l’esllavissada, avui s’ha recuperat la circulació dels vehicles pesants per un dels carrils d’aquesta via, els quals poden passar-hi de forma alternativa i sota la supervisió de la policia andorrana.