15.01.2025 - 13:05
|
Actualització: 15.01.2025 - 14:05
D’ençà del 2010, Espanya ha executat la meitat de les inversions previstes a Catalunya. Però el 2021 només se’n va executar el 19%. L’any següent, el 2022, hi va haver incidències greus al servei de Rodalia de Catalunya en 284 dies, més de quatre cinquenes parts de l’any. I, gairebé en dues vegades de cada tres eren degudes a problemes d’infrastructures. Ho ha denunciat l’Assemblea Nacional Catalana (ANC) en una conferència de premsa per a presentar una campanya de sensibilització i denúncia dels problemes que implica en el servei ferroviari l’espoliació fiscal, de vora 22.000 milions d’euros cada any.
“No pretenem reclamar millores autonomistes, sinó assenyalar que sense un estat propi que pugui planificar les infrastructures no podrem assolir uns trens dignes”, ha deixat clar Nohemí Zafra, vice-presidenta de l’ANC. La campanya, que ara assumeix l’ANC de manera general, va néixer de l’impuls de la sectorial de Gent gran en coordinació amb les assemblees territorials dels municipis on més pateixen els problemes ferroviaris. Cada quinze dies, en silenci i mostrant pancartes que denuncien les mancances que pateixen els ciutadans, reparteixen fulletons explicatius de l’espoliació i un còmic que recull el munt d’incidències que pot patir en un sol dia algú que viatja en trens de Rodalia. Des de dilluns, també reparteixen codis QR i formularis perquè els usuaris presentin reclamacions al síndic de greuges. “Sense un estat propi paguem impostos com un estat nòrdic, però tenim uns trens tercermundistes”, ha denunciat Elisenda Romeu, coordinadora de la comissió de Mobilització de l’ANC.
Demà es repartiran fulletons a Sant Vicenç de Calders, Vilanova i la Geltrú, Cubelles i Gavà, i cada quinze dies es faran accions a quatre estacions més. Les següents seran Terrassa, Sabadell, Martorell i Vilafranca del Penedès; Granollers, Sant Celoni, Girona i Figueres; Lleida, Tàrrega, Cervera i Manresa; Tarragona, l’Hospitalet de l’Infant, Tortosa i Alcanar; i Molins de Reis, l’Hospitalet de Llobregat, Vilassar de Mar i Mataró. A més, Romeu ha anunciat una gran mobilització el 29 de març a Barcelona. No n’ha avançat detalls, però ha dit que el més probable és que no sigui una manifestació. “Farem una crida a tothom que utilitza el transport públic perquè hi participin”, ha dit. Per tal de fer més accessible la denúncia, els raonaments i el material de campanya estarà penjat en una pàgina web.
“Volem incidir a les zones que tenen un problema gravíssim. Es farà a poc a poc per a fer-ho amb més força”, ha dit Romeu sobre els municipis escollits. Glòria Colet, coordinadora de la sectorial de Gent gran, ha dit que la campanya va començar com una protesta silenciosa, però que, segons com avanci, pot agafar força i convertir-se en més esbravada, per tal de denunciar els greuges ferroviaris. Els fulletons denuncien fets com que el 2022 hi va haver 21.600 trens que van arribar tard, i que es van acumular 4.800 hores de retard; que Espanya inverteix 3,5 vegades més a Madrid que a Catalunya en la xarxa de Rodalia, o que amb només onze dies sense espoliació fiscal es podrien comprar cinquanta trens nous.
La campanya que vincula uns trens dignes amb la independència forma part del nou pla estratègic de l’ANC, que quedarà plasmat en el full de ruta que els socis han de votar en l’Assemblea General Extraordinària, que justament comença avui i durarà fins el 19 de gener. “L’estratègia passa per la unilateralitat, la desobediència civil i l’aprenentatge del 2017, però també per continuar explicant que la independència és l’únic camí per combatre els efectes de ser un país ocupat” ha dit la vice-presidenta de l’ANC. Un raonament que ha tingut el suport de l’economista Eduard Gràcia, que ha aportat més dades dels efectes que té l’espoliació fiscal en les infrastructures i que ha malfiat de l’anunciat traspàs de Rodalia: “Hi ha moltes qüestions obertes. Caldria aclarir com en aquest traspàs es resoldrien els problemes d’infrastructures que s’arrosseguen de fa molts anys.”