16.01.2016 - 22:00
|
Actualització: 01.02.2016 - 12:26
Explica l’editor Jordi Herralde com es va assabentar que el cineasta David Cronenberg escrivia la seva primera novel·la: ‘Fa un cinc anys, l’agent Andrew Wylie ens va anunciar que el famós cineasta David Cronenberg estava escrivint la seva primera novel.la i ens va enviar els seus dos primers i intrigants capítols. Tractaven d’una parella d’intel·lectuals francesos (amb ressons de Sartre i Simone de Beauvoir i també d’Althusser i la seva esposa, a qui va estrangular), el marit de la qual és acusat de matar i mutilar a la seva dona. Un inici adequadament prometedor.’
Continua Herralde: ‘Van passar els anys, el rodatge de pel·lícules i finalment Cronenberg va lliurar la seva novel·la, que naturalment vam contractar. El veredicte de ‘The New Statesman’ va ser: “La primera novel.la de Cronenberg és un bufet lliure deliciós i inesperat per a fans de Burroughs, Ballard i DeLillo”. No puc estar-ne més d’acord, igual que amb l’actor i editor Viggo Mortensen, que assegura: “Absolutament original, aquest llibre aconsegueix desestabilitzar i desarmar al lector primer i fer-lo còmplice total després.”’
David Cronenberg (Toronto, Canadà, 1943) és director de cinema, guionista, actor i escriptor. És autor d’una llarga i premiada filmografia, entre la qual destaquen pel·lícules com Vénen de dintre de…, Ràbia, Fast Company, Cromosoma 3, Scanners, Videodrome, La mosca, Inseparables, Naked Lunch, Crash (Premi Especial del Jurat del Festival de Cine de Canes el 1996), eXistenZ (Ós de Plata a la Millor Contribució Artística del Festival Internacional de Cine de Berlín el 1999), La zona morta, Madame Butterfly, Spider, Una història de violència, Promeses de l’est, A Dangerous Method, Cosmòpolis i Maps to the Stars. Es Companion de l’Orde del Canadà i oficial de l’Orde de les Arts i les Lletres i cavaller de la Legió d’Honor francesos. El 2006 va rebre la Carrossa d’Or del Festival de Canes, premi a la seva trajectòria.
Sobre l’argument de la novel·la, per anar fent boca: Una parella de periodistes amb pocs escrúpols, la Naomi i en Nathan, s’endinsa en una tèrbola aventura que reuneix molts ingredients de les pel·lícules que van convertir David Cronenberg en un dels directors de culte de finals del segle XX.
Continua la història de ‘Consumits’: L’Aristide Arosteguy, un intel·lectual francès, és acusat de matar i de mutilar la seva dona, la Célestine, filòsofa com ell, que duia temps obsedida per la idea de tenir el pit esquerre ple d’insectes. Però el cadàver no s’ha trobat i l’Arosteguy ha fugit a Tòquio. ¿S’ha menjat el cadàver de la Célestine per no deixar proves? ¿Es tracta d’una farsa macabra? ¿Hi ha una conspiració nord-coreana per atreure o segrestar pensadors francesos? Mentre la Naomi busca l’Arosteguy a Tòquio, en Nathan viatja aToronto per esbrinar la natura d’una malaltia de transmissió sexual que li ha encomanat una eslovena de cos imponent, però infestat de tumors malignes, i hi acaba coneixent una noia que cau en trànsits masoquistes en què s’arrenca la carn amb un tallaungles. Els personatges saben més coses del que sembla, i no hi ha manera d’estirar-los la llengua; els diàlegs combinen sarcasmes, absurditats i humor negre, es parla de l’uxoricidi de Louis Althusser i de l’alienació provocada pel consum tecnològic. Sàtira horripilant o exercici lúdic, la primera novel·la de David Cronenberg no pot deixar ningú indiferent.