Un estudi conclou que els alumnes amb talent o superdotats es detecten ‘tard i malament’

  • L'informe trenca tòpics al voltant del 'mite' que les nenes són millors en lletres i els nens en raonament lògic

VilaWeb

Redacció

12.07.2017 - 14:51
Actualització: 12.07.2017 - 16:55

ACN Girona. Un estudi gironí conclou que els alumnes amb altes capacitats intel·lectuals (és a dir, amb un talent innat o superdotats) es detecten “tard i malament”. L’informe, que ha dut a terme la UNED, subratlla que de mitjana aquestes capacitats es detecten quan els nens i nenes tenen 9 anys. És a dir, entrada la primària. A més, l’estudi també posa de relleu que els mètodes per fer-ho no són prou efectius, perquè es calcula que un 15% dels alumnes tenen altes capacitats, però tan sols hi ha un ínfim 0,02% a qui se’ls hagin detectat.

L’estudi trenca tòpics al voltant d’aquestes creences. “Contradiu les creences habituals sobre les habilitats associades a uns i altres”, afirma Guirado. I és que, segons recull l’informe, els nens són millors en comprensió verbal (llenguatge i vocabulari), mentre que les nenes sobresurten més en lògica (connectar idees), memòria i raonament.

Efecte Pigmalió

Guirado destaca que aquests ‘mites’ han portat a enfocar malament la manera com es tracten les altes capacitats. ‘És el que es coneix com a efecte Pigmalió; com que creiem que, per ser nens o nenes, sobresortiran més en determinades aptituds, estimulem i fomentem habilitats diferents en uns i altres’, precisa el director de l’observatori de la UNED.L’estudi, a més, també posa una altra conclusió sobre la taula: que la detecció de les altes capacitats intel·lectuals es fa ‘tard i malament’. Tard, perquè la majoria es detecten quan els alumnes tenen 9 anys (és a dir, avançada la primària). I malament, perquè les escoles, ‘per manca de temps i de formació’, no poden atendre aquests alumnes de manera adequada. Guirado assegura que aquest és un ‘problema greu’ i, per això, a les conclusions de l’estudi ja proposa que és “clau” avançar l’edat mitjana de detecció fins als 6 anys. El psicòleg apunta que aquesta és l’edat adient per fer-ho, perquè també és quan el cervell ‘té més plasticitat i permet desenvolupar millor aquell potencial intel·lectual’.

L’estudi també reclama que es doni formació adequada a mestres i professors per atendre millor aquests alumnes. ‘És una realitat que va a més i que no s’ha de defugir, perquè d’aquí també en depèn l’èxit o el fracàs escolar’, diu Guirado.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor