17.01.2018 - 15:09
|
Actualització: 17.01.2018 - 16:41
L’històric projecte de soterrament de les vies de tren a Sant Feliu de Llobregat és més a prop de fer-se realitat després de 40 anys de reivindicació. El ministre de Foment espanyol, Íñigo de la Serna, ha anunciat avui durant una visita al municipi el desencallament d’un projecte que estava ja definit i pendent d’execució des de l’any 2010.
La previsió del Ministeri espanyol és poder redactar el projecte durant aquest 2018 i licitar-lo i iniciar les obres ja el 2019. La durada dels treballs serà de gairebé quatre anys i tenen un pressupost de 127 milions d’euors, que assumirà íntegrament Adif. La intervenció afectarà poc més d’1,5 quilòmetres de vies, entre la zona industrial del municipi i la B-23, a Sant Joan Despí.
Sant Feliu de Llobregat va començar a patir el problema de les vies als anys 70. Tot i que inicialment el tren circulava als afores del municipi, el creixement demogràfic i urbanístic va fer que la ciutat acabés ‘engolint’ les vies fins a integrar-les a la trama urbana. Des de llavors, alcaldes i regidors de tots colors han portat la reivindicació política i ciutadana al Congrés dels Diputats espanyol, al Parlament de Catalunya i als carrers. Quatre dècades de protestes per fer desaparèixer el que s’havia convertit en una ‘barrera’ urbanística i per a la qualitat de vida dels veïns.
L’alcalde de Sant Feliu de Llobregat, Jordi San José, ha celebrat l’anunci del Ministeri i assegura que amb el soterrament de les vies al municipi també s’obre la porta a un millor desenvolupament de l’àrea metropolitana de Barcelona, que té en aquest tram de les vies un dels punts negres de la xarxa ferroviària. La batalla administrativa també ha estat llarga i si bé la reivindicació social es remunta als 70, al final dels 90 el projecte ja apareixia als pressupostos de l’estat espanyol.
El 2006 es va signar un conveni a tres bandes amb la Generalitat i l’Ajuntament per fer-lo possible i el 2010 es va definir un projecte que havia quedat fins ara als calaixos. El ministre De la Serna detalla que el fet que l’estudi d’impacte ambiental del projecte encara sigui vigent permet accelerar alguns terminis en l’inici de les obres, de tal manera que aquest mateix any ja es podrà redactar el projecte per poder-lo licitar i començar l’any vinent.
De la Serna assegura que el soterrament serà una millora a la seguretat –desenes de persones han mort al pas a nivell– i també per a la qualitat de vida dels ciutadans, que deixaran de veure la ciutat trinxada en dos. L’actuació afectarà al tram de vies de poc més d’1,5 quilòmetres entre la zona industrial de Sant Feliu i la B-23.
Des del Ministeri avisen que la solució de soterrament ‘integral’ de les vies no és senzilla perquè hi ha molts serveis afectats i molts encreuaments de carrers i perquè l’obra s’haurà de fer compatible amb el funcionament del servei i l’estació actual. També s’hauran d’afrontar algunes expropiacions. Tot i això, el ministre De la Serna s’ha compromès a intentar accelerar els treballs el màxim possible. Detalla que l’objectiu en la fase d’execució serà ‘atacar l’obra des de diferents fronts’ i treballar simultàniament en diferents punts per tal d’intentar reduir els terminis, previstos en 47 mesos.