El clúster de l’automoció avisa que el 75% de les empreses del sector desapareixeran el 2030 si no es reinventen

  • El CIAC llança la Plataforma del Talent per implicar els alumnes d'FP, d'escoles de negocis i universitats en la indústria

VilaWeb
ACN
28.03.2019 - 13:30
Actualització: 28.03.2019 - 14:46

El president del Clúster de la Indústria d’Automoció de Catalunya (CIAC), Josep Maria Vall, ha advertit que el 75% de les empreses del sector desapareixeran el 2030 si no es reinventen. Segons Vall, aquest avís és ‘un toc d’alarma’ però també ‘una oportunitat’ i ha assenyalat que actualment les empreses es troben en un ‘moment de transició’ que s’allargarà almenys uns dècada, període en què la industria hauria de definir on es vol situar i quin és el seu pla estratègic.

Per això, els ha demanat que ‘facin els deures’ en quant a competitivitat i explorin la quantitat de possibilitats que ofereix la indústria 4.0. Al mateix temps, Valls ha exigit a les administracions que posin ‘plans i subvencions a l’abast de tothom’ per facilitar la transició. D’altra banda, el CIAC ha anunciat la posada en marxa de la Plataforma del Talent que posarà en contacte les escoles d’FP, de negocis i universitats amb la indústria i fer als alumnes partícips dels seus projectes.

En una roda de premsa, Vall ha afirmat que el contrast que viuen Nissan –que aquesta setmana ha anunciat la intenció de prescindir de 600 treballadors a canvi d’una inversió de 70 MEUR en una nova planta de pintures- i Seat –que ahir va presentar beneficis milionaris i l’anunci de nous models- ofereixen la radiografia del moment que viu el sector. Al seu parer aquest any i el que ve el sector viurà uns ‘anys de transició’ davant d’un 2018 que ha estat bo, amb un creixement del 7% de la facturació tot i un segon semestre de descensos de producció i matriculacions arran del nou protocol d’homologacions WLTP i la debilitat de la demanda entre particulars.

Pel que fa la tendència d’aquest 2019, Vall ha augurat que serà un any complex i de ‘posar-se a to’. A més, ha avisat que el centre de gravetat comercial s’està traslladant cap a l’Atlàntic i el Pacífic, amb indústries molt potents a la Xina i d’altres que creixen a sud-Amèrica, i deixaran les empreses europees del sector amb només un 5% de representativitat de cara el 2030, segons un informe elaborat pel clúster en col·laboració amb KPMG. Ja amb vista al 2040, es preveu que el 30% dels vehicles siguin elèctrics, el 23% elèctrics amb pila combustible, el 25% híbrids i el 22% motors de combustió interna.

Vall, d’altra banda, ha volgut fer un ‘toc d’atenció’ a les administracions europees, espanyoles i catalanes perquè donin suport a un sector que a Catalunya, per exemple, representa el 10% del PIB. ‘Si anem cap a la motorització elèctrica, les administracions han d’ajudar’, ha remarcat el president del clúster, que també ha recordat que la mitjana del parc automobilístic espanyol és d’uns 12 anys.

Pel CIAC la reinvenció de les empreses automobilístiques i del sector hauria de girar sobre quatre eixos: el partnership, és a dir, associar-se amb empreses que els permeti fer-los millor; les ‘oportunitats enormes’ de la indústria 4.0; el foment del talent, amb nous perfils de treballadors que al mateix temps evolucionaran constantment; i obrir-se a les possibilitats tecnològiques que ofereixen els cotxes connectats i autònoms. De fet, sobre aquest darrer aspecte, el president del clúster, ha assegurat que la hiperconnectivitat dels vehicles ‘no té tornada’ i ‘ja és una realitat’, així com els cotxes autònoms, malgrat que en aquest cas ‘encara li falta infraestructura’.

Una Plataforma del Talent oberta a 4.500 usuaris

En el transcurs de la roda de premsa, el mànager del clúster, Josep Nadal, ha explicat que el CIAC llançarà la Plataforma del Talent, que donarà servei a 4.500 usuaris que representen el ventall de companyies de la indústria de l’automòbil a Catalunya. L’objectiu és que els alumnes de les escoles de Formació Professional, de les universitats i escoles de negoci puguin participar en projectes reals de les companyies. Segons Nadal, és un ‘mecanisme de col·laboració necessari’ i ha ressaltat que ‘és molt important que no només escoltin i mirin sinó que llancin reptes’, fet que també permetrà als professionals ‘identificar talents’.

La intenció que és que en el proper any acadèmic 2019-2020 uns 250 estudiants de segon i tercer curs del grau d’Enginyeria d’Automoció comencin a tenir un contacte molt proper de 2 o 3 anys amb les companyies.Paral·lelament a aquest anunci, el president del CIAC ha criticat que el centre de formació professional d’automoció ‘s’hagi desvirtuat totalment’, ja que segons ha dit el centre està ocupat per entre 100 i 200 estudiants dels 13.000 que pot acollir i ho atribuït a la manca d’acord polític entre les conselleries de Presidència, Ensenyament, Empresa i Treball, motiu pel qual el CIAC ha buscat ‘solucions’ i ‘alternatives’. Segons ha comentat Vall, el passat 3 d’octubre en una trobada amb els representants dels quatre departaments es van posar d’acord que calia ‘tirar endavant’ l’escola, que va néixer el 2015, i van acordar de termini el 31 de desembre passat per dissenyar el curs que hauria de començar el proper setembre.

‘Allò no ha anat endavant, encara estem pendents de discussions polítiques’, ha lamentat Vall, que ha culpabilitzat el SOC de ‘no voler donar importància al centre per al sector’ i destinar-lo a impartir altres cursos ocupacionals.

La mobilitat com un servei

D’altra banda, el president del clúster, Josep Maria Vall, també s’ha referit al fet que els joves actualment conceben la mobilitat ‘com un servei’ i no donen importància al fet de ser propietari d’un vehicle, una circumstància que també obre oportunitats al sector, del qual ha reiterat que es troba en un moment apassionant i reptes totals. En aquest sentit, Vall ha indicat que entre el 2004 i el 2014 les compres de turismes nous per part dels conductors novells han caigut a la meitat.

Sobre els vehicles dièsel, el president del CIAC creu que els fabricants ja no remuntaran mai més les vendes ja que si bé és cert que els més antics contaminen, els de darrera generació no, ha dit. ‘S’ha explicat malament, la situació és molt confosa’, ha lamentat.

L’any passat, a Catalunya es van fabricar 542.484 vehicles (un de cada cinc a l’estat espanyol), amb una facturació que fa pujar fins als 23.842 milions d’euros, mentre que les matriculacions, en el conjunt del 2018, van caure un 2,8%, fins als 185.105. D’aquests, 114.841 eren de gasolina (+23,63% més que el 2017), 52.027 dièsel (-37,41%) i 18.237 elèctrics (+26%). El sector dona feina a 143.400 persones, un 4,2% del total de l’ocupació a Catalunya, i es calcula que per cada lloc de treball directe se’n creen dos d’addicionals.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 6€ al mes

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor