24.01.2018 - 14:20
|
Actualització: 24.01.2018 - 15:15
El Consell Assessor d’Infraestructures de Catalunya (CAIC) defensa un nou model de finançament de les autovies i autopistes basat en el pagament per ús i per contaminació. Aprofitant el proper venciment de moltes de les concessions de peatges a Catalunya entre el 2018 i el 2021, el CAIC proposa no renovar aquestes concessions i substituir-les per un cànon que financés únicament el manteniment de les infraestructures i evitar així els costos d’amortització de l’obra i els beneficis per a les concessionàries que cobreixen actualment els peatges. El president del CAIC, Francisco Gutiérrez, ha assenyalat que es tractaria d’un sistema de copagament entre usuaris i administracions i ha calculat que representaria un cost per als conductors d’entre el 20% i el 35% en comparació amb les actuals tarifes dels peatges.
‘Cal plantejar si el manteniment d’aquestes vies ha de ser a càrrec dels usuaris o dels pressupostos públics. La UE ha fet diferents directives indicant que hauria d’anar a càrrec de l’usuari. En el context actual, s’ha reduït la inversió en construcció i manteniment, però aquestes infraestructures seguiran necessitant recursos’, ha afegit Gutiérrez. ‘Proposem el copagament de l’ús per part de l’usuari i de l’administració i caldria definir quin percentatge assumeix cada part. També s’hauria de tenir en compte el criteri mediambiental, com ja s’està començant a plantejar a les principals àrees metropolitanes d’Europa’, ha apuntat.
Venciments de les concessions
A Catalunya, la primera concessió a vèncer serà el tram Vila-seca-Castelló de l’AP-7. El govern espanyol es va comprometre durant el mandat d’Ana Pastor al capdavant del Ministeri de Foment a aixecar els peatges a mesura que vagin vencent les concessions. En aquest sentit, el CAIC apunta ‘la urgència d’un nou model de gestió per finançar les vies d’alta capacitat’, un fet amb especial impacte al Principat, ja que el 20% de les autopistes i el 7% de les autovies d’Espanya es troben a Catalunya.
‘Cal un equilibri del sistema. El cànon ha de ser finalista i s’ha de dedicar íntegrament a mantenir les vies per assegurar un equilibri entre els ingressos i despeses del sistema. Igualment, el sistema s’hauria d’aplicar a les autopistes, però també caldria estendre’l a les autovies, ja que si no es derivarà trànsit de les primeres a aquestes últimes. També cal introduir el principi de no discriminació entre els usuaris per raons territorials, ni tampoc costos afegits per als transportistes de mercaderies: ha de ser neutre’, ha reflexionat el representant de la Cambra de Contractistes i membre del CAIC, Joaquim Llansó.
Segons Llansó, s’hauria de definir el model i concretar quines vies entren en el cànon, fer pedagogia dels avantatges que es tindrien amb aquest nou sistema i crear un òrgan gestor a cada autonomia encarregat de cobrar les tarifes. ‘Hauria de ser un pagament finalista i que atengués tots els compromisos de manteniment i inversions. Podria ser variable en funció de la contaminació i de la congestió de cada via, ja que això avui en dia és tècnicament possible’, ha sentenciat.
Durant la seva intervenció, el representant de Foment del Treball Nacional, Salvador Guillermo, ha demanat que es camini cap a un nou model de gestió de la mobilitat, ‘trencant amb la filosofia tan espanyola que al costat d’una via de peatge ha d’haver-hi una gratuïta. Això només genera una doble infraestructura. Cal abordar el finançament d’aquestes infraestructures i que no pagui el contribuent, sinó el beneficiari’. ‘No hi ha recursos i els que hi ha aniran a despesa social’, ha conclòs per justificar la necessitat de trobar un nou finançament per a les vies d’alta capacitat.
Un sistema alternatiu a la vinyeta
Guillermo ha recordat que la Generalitat està defensant la vinyeta, ‘però aquesta és una solució transitòria. Les directives europees diuen que qui contamina paga i qui usa paga, tenint en compte que s’han de pagar una quantitat d’euros per quilòmetre, i la vinyeta no té en compte això’, sinó que s’assembla més a una tarifa plana. Igualment, Guillermo ha apuntat que el cànon ‘ha d’anar enfocat als desplaçaments de llarga distància més que als propers’.
El representant del Cercle d’Infraestructures, Pere Macias, ha afegit que quan s’aixequin els peatges, les autopistes les seguiran pagant tots els ciutadans, usin o no la infraestructura. Amb el model de cànon, Macias ha defensat que pagaran pel manteniment de les autopistes i autovies els seus usuaris, una proposta que també ‘va en línia amb les directives europees i pretén acabar amb les desigualtats entre els territoris’, a més de contribuir a resoldre problemes mediambientals, ja que la tarifa pot modular-se depenent de la contaminació ambiental o de la congestió d’una via.