La Cambra de Comerç de Barcelona assegura que el pla de Rodalia de l’estat espanyol no es podrà complir

  • "Els pressupostos d'inversió no són creïbles i els terminis d'execució no són realistes"

VilaWeb

Redacció

15.06.2017 - 13:10
Actualització: 15.06.2017 - 13:37

“Els pressupostos d’inversió no són creïbles i els terminis d’execució no són realistes”

BARCELONA, 15 (EUROPA PRESS)

El president de la Cambra de comerç de Barcelona, Miquel Valls, ha afirmat aquest dijous que el pla d’inversió de Rodalies anunciat a final de març pel president del Govern espanyol, Mariano Rajoy, “no es podrà complir, per dificultats contractuals” i la gestió administrativa.

“Els pressupostos d’inversió no són creïbles i els terminis d’execució no són realistes”, ha dit en presentar en roda de premsa l’informe ‘Situació de la gestió de les infraestructures i inversions prioritàries a Catalunya’.

Valls ha afegit que el Pla de Rodalies de Barcelona “no disposa ni de diners ni de papers”, per la qual cosa les expectatives creades de modernització i millora a mitjà termini de les infraestructures estan abocades a generar frustració.

Considera que la previsió d’inversions en infraestructures precisa d’una revisió a fons dels plantejaments, i ha criticat que el Ministeri de Foment segueix sense presentar un Pla de Rodalies “digne d’aquest nom” amb una visió de conjunt del futur de la xarxa i dels serveis.

L’informe constata que l’anunci del Pla d’Inversions 2017-20 en infraestructures a Catalunya preveia un global de 4.185 milions d’euros en aquest quadrienni, que suposen més de 1.000 milions anuals; i els ferrocarrils han de rebre 2.542 milions, 1.800 dels quals per a Rodalies, i Valls ha posat en dubte que s’executi totalment aquesta quantitat.

Valls creu que les inversions per a Rodalies previstes són “actuacions en curs que ara rebran un impuls, malgrat que moltes d’elles estan afectades per les seves contractacions”, i ha insistit que els principals impediments per complir els terminis previstos són les dificultats contractuals i la gestió administrativa.

La Cambra de Barcelona proposa la col·laboració público-privada com a opció per accedir a recursos extrapressupostaris; la necessària coordinació entre administracions per facilitar la gestió de les inversions prioritàries, i revisar els procediments de contractació del sector públic.

També ha intervingut el director d’infraestructures de la Cambra de Barcelona, Cristian Bardají, que ha dit que la inversió pública a Catalunya està sota mínims i ha lamentat la tardança en l’execució de les obres en infraestructures: “Moltes de les obres previstes avui dia no s’executaran fins d’aquí a quatre anys”.

Així, Bardají ha assegurat que projectes com el Corredor del Mediterrani i l’autovia B-40 –coneguda com a Quart Cinturó– encara trigaran molt a fer-se realitat, per rescissions contractuals i amplis terminis de redacció de projectes informatius.

PRINCIPALS ACTUACIONS

Miquel Valls ha demanat previsió i coordinació: “Sense acordar quin és l’horitzó final imaginat per Rodalies, difícilment passarem del llistat d’actuacions previstes a la relació de projectes estratègics que tanta falta fan”, i ha reclamat coordinació entre totes les administracions per dur a terme les obres plantejades.

Ha enumerat les principals actuacions pensades per Rodalies i ha destacat el nou accés a la T1 de l’Aeroport de Barcelona i el desdoblament de la línia R3, que considera “vital” per a l’expansió de l’economia de la comarca d’Osona (Barcelona) i per reforçar el posicionament de Vic (Barcelona) al territori.

“Per anar a Vic es triga el mateix que fa 40 anys”, ha constatat Valls, que ha exigit que es passi de l’elaboració dels estudis informatius i dels projectes a l’execució real de les obres.

Pel que fa a les obres de l’estació de la Sagrera, Cristian Bardají ha assegurat que la previsió per reprendre-les se situa a final d’aquest mes, la qual cosa permetrà fer realitat el projecte d’estació intermodal “més important de Catalunya”.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor