11.05.2017 - 11:47
BRUSSEL·LES, 11 (EUROPA PRESS)
Un advocat general del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TUE) ha dictaminat aquest dijous que la plataforma nord-americana Uber és un servei de transport al qual es pot exigir llicència i més autoritzacions per oferir servei als estats membre.
En les seves conclusions, el lletrat Maciej Szpunar ha indicat que, malgrat ser un “concepte innovador”, la plataforma digital pertany a l’àmbit del transport i, per tant, “no es beneficia del principi de lliure prestació de serveis” que les normes comunitàries garanteixen al camp de la Societat de la Informació.
Entre les claus de la posició de l’advocat destaca que Uber controla els elements econòmics rellevants en el servei de transport urbà, des dels criteris que s’imposen als conductors, fins a la política de preus, passant per compensacions als conductors que facin més carreres o admetin més flexibilitat en les seves tarifes.
A més descarta que Uber ofereixi un servei de vehicle compartit, perquè són els passatgers els qui decideixen la destinació i els conductors cobren un import que “excedeix àmpliament” el simple reemborsament de les despeses ocasionades.
Les opinions de l’advocat general no són vinculants per al Tribunal europeu, que dictarà sentència més endavant, però en la majoria dels casos les seves conclusions coincideixen amb la resolució definitiva. Serà la primera sentència del TUE que afecti una companyia de l’anomenada economia col·laborativa.
El tribunal amb seu a Luxemburg examina el litigi que enfronta Uber als jutjats de Barcelona amb l’Associació Professional Elite Taxi, que agrupa al gremi de taxistes de Barcelona i acusa la marca nord-americana de competència deslleial pel seu servei UberPop.
En el seu examen de la situació l’advocat general del TUE ha conclòs que Uber “no compleix cap” dels requisits perquè un servei mixt (amb part de la seva activitat via electrònica i l’altra no) sigui inclòs en el concepte de servei de la Societat de la Informació.
Ni són econòmicament independents els serveis que ofereix via electrònica (la intermediació entre particulars del trasllat en si) ni el servei principal s’ofereix en línia. I apunta que el servei de posada en contacte de passatgers i conductors mitjançant l’aplicació per a telèfons intel·ligents és un element secundari.
El dictamen apunta que els conductors que circulen en el marc de l’aplicació d’Uber “no exerceixen una activitat pròpia” que existeixi de manera independent a la marca nord-americana i, de fet, la seva prestació “únicament pot existir” gràcies a la plataforma, “sense la qual no tindria cap sentit”.