AMP.- El Govern critica que Rajoy només compleix el 31% d’inversió en carreteres i el 26% en trens

  • Presenta un informe que alerta del "deficient ritme d'execució" de les inversions de l'Estat

VilaWeb
Redacció
20.06.2017 - 16:20

Presenta un informe que alerta del “deficient ritme d’execució” de les inversions de l’Estat

BARCELONA, 20 (EUROPA PRESS)

El Govern ha presentat aquest dimarts un informe sobre infraestructures que assegura que l’Estat només compleix amb un 31% de les inversions a la xarxa viària a les quals es va comprometre i el 26% a la xarxa ferroviària de Catalunya.

En la roda de premsa posterior al Consell Executiu, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha explicat que el document evidencia que el president del Govern espanyol, Mariano Rajoy, no té credibilitat quan fa promeses d’inversió futures a Catalunya: “No té credibilitat per la seva trajectòria i sobretot en relació als compromisos que ha adquirit”.

L’informe assegura que l’Estat va assumir invertir 2.510 milions d’euros a la xarxa viària del 2006 al 2012 dels quals solament ha invertit el 31%, i també que va assumir en el mateix període una inversió de 2.363 milions d’euros a la xarxa ferroviària però ha complert el 26%.

Amb aquestes dades, la Generalitat veu demostrat que hi ha un “deficient ritme d’execució” de les inversions de l’Estat a Catalunya, i sentència que, si Catalunya pogués gestionar la totalitat dels recursos dels catalans, el nivell inversor seria superior.

L’informe assegura que en el mateix període que va del 2006 al 2012, la Generalitat va assumir invertir a la xarxa viària 3.034 milions d’euros, dels quals ha pagat el 69%, mentre que es va comprometre a aportar 1.201 a la xarxa de trens, dels quals ha pagat el 87%.

En aquest contrast de percentatges, el Govern considera evident que el calendari de compromís del Govern central “està ple de compromisos ajornats”, i assegura que cada vegada que es fixa nous terminis, de nou els incompleix.

Rull ha desitjat que aquest sigui l’últim informe que hagi de fer la Generalitat sobre aquest tema: “És esgotador fiscalitzar constantment allò que no depèn de nosaltres. Gastem massa energia i temps a estar damunt de l’Estat perquè compleixi allò que és bàsic per garantir prosperitat”.

EXEMPLES CONCRETS

L’informe utilitza exemples concrets d’incompliments del Govern espanyol, com per exemple que en el tram de l’N-II entre Maçanet i Sils (Girona) de 4,7 quilòmetres, es van pressupostar 59 milions el 2006 i els treballs no s’acabaran fins al 2019, la qual cosa suposa “un ritme d’execució de 500 metres a l’any”.

També esgrimeix com a greuge el tram de l’A-27 entre Valls i Montblanc (Tarragona) de 7,3 quilòmetres pressupostats en 145 milions d’euros: es va licitar el 2008 i la posada en servei és el 2021, “amb nou anys de retard respecte de les primeres previsions”.

UN PLA DE 59 ANYS

El document també critica que el Pla de Rodalia de Barcelona 2008-2015, amb una inversió prevista de 4.000 milions d’euros en 8 anys, solament s’ha complert en un 13,5% sense fer cap línia i conclou que amb aquest ritme inversor el pla trigarà “59 anys a executar-se i no es desplegarà fins al 2067”.

L’informe també censura que un tram del Corredor Mediterrani entre Castelló-Vandellòs i Vila-seca-Castellbisbal de 189 quilòmetres porta un mínim de cinc anys de retard, “amb obres pendents d’iniciar-se i algunes fins i tot sense contractar”, entre altres exemples.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any
Fer-me'n subscriptor