AMP.- El Govern assenta les bases per aixecar totes les barreres de peatge el 2019

  • La vinyeta permetria alliberar 300 milions anuals i invertir-los en transport públic

VilaWeb
Redacció
17.07.2017 - 13:52

La vinyeta permetria alliberar 300 milions anuals i invertir-los en transport públic

BARCELONA, 17 (EUROPA PRESS)

El conseller de Territori de la Generalitat, Josep Rull, s’ha reunit aquest dilluns amb el grup de peatges per assentar les bases d’un nou model de gestió de la xarxa viària catalana basat en la vinyeta, un sistema similar a l’austríac i al qual té previst implementar Alemanya i que permetrà aixecar totes les barreres de peatge a Catalunya a partir de gener del 2019.

Així ho ha explicat en roda de premsa Rull, que ha indicat que la reunió mantinguda és un “punt de partida” de cara a la configuració d’aquest nou model, en el qual porten treballant des de novembre del 2016 i pel qual es tornarà a convocar el grup de peatges durant la primera quinzena d’octubre amb l’objectiu d’anar avançant en la definició d’aquest nou sistema.

Durant la reunió, Rull ha lliurat al grup de peatges, integrat per tots els grups parlamentaris, sindicats, patronals, col·legis professionals, cambres de comerç i concessionàries, un document amb deu punts que confirmen els principals detalls d’aquest nou model de la vinyeta que s’havien avançat durant els últims mesos.

Així, la previsió és tramitar la llei durant 2018 perquè entri en vigor l’1 de gener del 2019 i la vinyeta es materialitzarà en una tarifa plana d’entre 40 i 110 euros –la quantitat final encara està per determinar– per a vehicles matriculats a Catalunya i una vinyeta que es podrà adquirir per setmanes, mesos o també anual per als vehicles de pas.

A més, es preveuen bonificacions del 100% per a vehicles elèctrics i també per a aquells que realitzin molt pocs quilòmetres –la quantitat s’ha de fixar encara–, mentre que els vehicles pesats pagaran una vinyeta més elevada que la resta.

Amb aquest model, el Govern calcula que s’alliberarien més de 300 milions d’euros anuals de recursos pressupostaris, que actualment es destinen a pagar peatges a l’ombra (200 milions), manteniment de carreteres (70) i bonificacions de peatges (45) i que es podran invertir en millores del transport públic, de la xarxa viària i en la renovació del parc de vehicles.

Es dóna la circumstància que entre final del 2019 i intervinguts del 2021 finalitzen les concessions de les principals vies de peatge explícit a Catalunya: el 31 de desembre del 2019 finalitza el tram entre Vila-seca i Castelló de l’AP-7, i el 31 d’agost del 2021 vencen les concessions de l’AP-7 entre Vila-seca i la frontera francesa, de l’AP-2 entre el Vendrell i Saragossa, de la C-32 en el Maresme i la C-33 entre Barcelona i Montmeló amb peatge a la Llagosta.

Finalment, en el 2037 compleixen les del Túnel del Cadí i també les del Túnel de Vallvidrera i el 2039 les concessions de la C-32 Autopista Pau Casals i C-16, tram Sant Cugat-Terrassa-Manresa.

ACABAR AMB UN MODEL “INEFICIENT”

El conseller ha destacat que cerca acabar amb el model actual, “ineficient i desequilibrat”, tant comparant Catalunya amb la resta d’Espanya –la comunitat catalana només té un 7% de les autovies estatals lliures de peatge– com entre les diferents comarques catalanes.

Per exemple, quatre ciutats properes a Barcelona tenen tarifes molt diferents en les seves relacions amb la capital catalana, ja que Sitges presenta un preu elevat pels túnels de la C-32, Granollers té la possibilitat de via gratuïta en la C-17 o peatge tou en la C-33, Sabadell també compta amb connexió gratuïta a través de la C-58 i Mataró té un peatge tou en la C-32.

Aquest nou sistema es gestionaria a través d’una agència o d’un consorci públics, encara que les administracions podran mantenir la titularitat de les vies, i aquesta agència o consorci permetrà desconsolidar el dèficit públic i reduir l’endeutament de les administracions quant a peatges a l’ombra i els saldos diferits per compensacions a les concessionàries.

A més, la vinyeta canalitzarà el trànsit per les vies més eficients, més segures i amb millors prestacions, la qual cosa es tradueix en una reducció de la congestió, de temps de viatge, accidents i costos operatius i que comportarà un estalvi anual de 160 milions d’euros.

Actualment, la xarxa viària catalana està integrada per 1.719 quilòmetres, dels quals 676 corresponen a vies de peatge explícit (39%), 346 a vies amb peatges a l’ombra (20%) i 697 a vies no concesionadas (41%); el 46% és titularitat de la Generalitat i el 54% de l’Estat.

DISCREPÀNCIES AMB FOMENT

Preguntat per si el Ministeri de Foment ja coneix aquesta proposta, Rull ha afirmat: “L’Estat ens ha suggerit o plantejat o imposat que no tenim dret a definir el nostre model. Nosaltres diem que no només tenim el dret, sinó que tenim l’obligació”.

Sobre si la convocatòria del referèndum pot afectar l’establiment de la vinyeta, ha dit que és un model molt fàcil d’executar en una Catalunya independent, mentre que si el poble decideix que Catalunya ha de continuar dins d’Espanya, la proposta seria igualment plantejable i escalable a tot l’Estat: “Si hi hagués voluntat política i esperit modernitzador a l’Estat espanyol, ho veurien –el nou model– com una oportunitat”.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any
Fer-me'n subscriptor