05.09.2017 - 16:19
Rull afirma que Aena “és un fre” per a l’Aeroport de Barcelona
BARCELONA, 5 (EUROPA PRESS)
El conseller de Territori, Josep Rull, ha anunciat que la Generalitat aprovarà en l’últim trimestre un pla estratègic de l’aviació fins al 2030, davant “la deixadesa i la passivitat” de l’Estat a través d’Aena en l’Aeroport de Barcelona, i amb la mirada posada que els catalans puguin apostar per la independència en el referèndum previst per a l’1-O.
“Aena és un fre molt considerable a la capacitat d’expansió en condicions de l’Aeroport de Barcelona”, ha dit en roda de premsa després del Consell Executiu, on ha presentat un informe de valoració de la gestió de l’aeroport de la capital catalana.
Han pres la iniciativa davant l’actitud d’Aena i “amb la previsió de tenir una Catalunya amb plena capacitat de decidir per si mateixa”, després d’analitzar el Document de Regulació Aeroportuària (Daura), que l’Estat estableix les inversions previstes en els aeroports de tota la xarxa Aena del 2017 al 2021.
Per a Rull, hi ha un error o falta de previsió d’Aena en preveure que l’Aeroport del Prat tanqui aquest any amb 48 milions de passatgers anuals, per la qual cosa ha arribat al 87% de la seva capacitat “sense cap inversió ni alternativa de gestió prevista per als propers quatre anys”; i les projeccions de trànsit de l’Estat estimen un trànsit de 47,2 milions de passatgers el 2021.
“Com és possible planificar en termes seriosos i solvents quan hi ha aquesta estridència? Com pot ser que no hi hagi capacitat d’anticipar-se?”, i Rull ha acusat Aena de gestionar de forma ineficient i de no fer una bona planificació aeroportuària.
BARCELONA-MADRID
També ha assegurat que l’Aeroport de Barcelona aporta el 55% del benefici d’Aena i rep el 7% de la inversió aeroportuària de l’Estat, mentre que el de Barajas representa el 4% del benefici d’Aena i rep el 20% d’inversió.
“Barcelona és dotze vegades més rendible que Madrid, i la previsió de l’Estat és que rebi tres vegades menys d’inversió”, ha lamentat el conseller, que atribueix la diferència al fet que Aena afavoreix una xarxa amb un únic ‘hub’, el de Barajas.
GESTIÓ DE LES CRISIS
També creu que Aena ha estat “lenta i no ha assumit les responsabilitats que li pertocava” davant les recents crisis en l’aeroport sobre el control de passatgers i del personal de seguretat de l’empresa Eulen.
En tots dos casos, segons ell, els problemes es van agreujar per la “lentitud” d’Aena en el moment d’afrontar-los, i ha afegit que no solucionaran fins que la Generalitat intervingui.
A més de reclamar de nou la gestió individualitzada de l’Aeroport de Barcelona, el pla del Govern vol millores operatives per garantir la satisfacció de la demanda a curt termini, i individualitzar la gestió dels aeroports de Girona i Reus i convertir-los “en la quarta pista” del Prat, entre altres accions.