AMP.- El CAC considera que la CCMA va complir les missions de servei públic el 2015

  • Augmenta la presència de les dones als informatius

VilaWeb
Redacció
20.07.2016 - 18:15

Augmenta la presència de les dones als informatius

BARCELONA, 20 (EUROPA PRESS)

El ple del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) ha aprovat un acord en el qual considera que la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) “incorpora de manera generalitzada” les missions de servei públic amb l’aplicació de criteris de qualitat, pluralisme i diversitat.

El CAC ha aprovat l’acord de l’informe corresponent a les emissions del 2015 amb tres vots a favor, tres en contra i el vot de qualitat del president del consell, Roger Loppacher, ha informat aquest dimecres l’organisme regulador en un comunicat.

Segons l’informe, tant a TV3 com a Catalunya Ràdio totes les forces polítiques parlamentàries obtenen presència als informatius i en debats i entrevistes, i el PSC i PSOE són les principals forces en temps de paraules als informatius de les dues cadenes.

Referint-se a entrevistes, el PSC i PSOE són els que n’han tingut més a TV3 i Catalunya Ràdio, i CiU al 3/24, mentre que a debats el PSC i PSOE ho han estat a TV3, C’s i CUP al 3/24 i el PSC i ERC a Catalunya Ràdio.

La presència d’actors no polítics, mesura en temps de paraula, és del 47,6% a TV3 i el 41,2% en Catalunya Ràdio, percentatges inferiors a l’any anterior per la cobertura informativa de tres conteses electorals.

L’informe destaca que hagi augmentat la presència de “persones que són percebudes com a no blanques”, que passa del 4% al 5,4%, i dels immigrants, del 6,7% al 10,2%, així com un increment del temps dedicat a la Unió Europea.

Dos dels temes socials que han ocupat espai als informatius són els efectes de la crisi sobre la població –més de 21 hores a TV3 i gairebé 8 a Catalunya Ràdio– i la crisi dels refugiats –11 hores a TV3 i gairebé tres a Catalunya Ràdio–.

PRESÈNCIA DE LA DONA

L’informe aprecia un augment de la presència de les dones als informatius, fins al 26,5% a TV3 i el 24,5% a Catalunya Ràdio, però encara “lluny de la plena igualtat”, ja que només un de cada quatre ‘inserts’ als informatius diaris i menys d’una de cada tres intervencions en debats o entrevistes a TVC corresponen a dones.

En la ficció de producció pròpia de TVC, els personatges femenins suposen el 42,7% del total de protagonistes i secundaris.

L’informe del CAC assenyala que els mitjans de la CCMA ofereixen mecanismes d’accessibilitat per a sords i cecs, de manera que va subtitular la majoria de la programació i ha augmentat el nombre d’hores de programació audioescrita.

El CAC assenyala que ha augmentat la presència de la llengua aranesa a les emissores de TVC i Catalunya Ràdio, i que al 84,2% de les formes de publicitats televisives analitzades s’utilitzava el català.

L’estudi remarca que les obres de producció catalana han augmentat la seva presència, i han arribat al 81,5% de temps a TV3, el 71,2% al Canal 33, el 56,9% a Esports3 i el 19,8% al Súper3, la majoria dels quals han estat de producció pròpia.

VOT PARTICULAR

Els consellers Carme Figueras, Eva Parera i Daniel Sirera han presentat un vot particular en el qual consideren que el CAC “no es pot limitar als controls quantitatius del pluralisme, sinó que hauria d’analitzar aspectes qualitatius i de discurs en la verificació d’aquest apartat”.

Els tres consellers assenyalen que la ràdio i la televisió pública catalanes “haurien de donar resposta i estar al servei de tota la ciutadania de Catalunya i no només d’una part”, i demanen extremar la cura en la presència equilibrada dels diferents punts de vista.

Han considerat “greu” que l’informe s’hagi aprovat amb el vot de qualitat del president, i han urgit que el CAC analitzi els espais de tertúlies de temes d’actualitat i polítics.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 6€ al mes

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor