21.05.2019 - 18:34
El ple de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha aprovat avui l’ampliació fins als 60 minuts de la precontractació dels serveis VTC. La mesura ha tirat endavant amb els vots favorables de PSC, els comuns, la CUP, la Plataforma Ciutadana per Barberà i Compromís i Acord per Torrelles; l’abstenció d’ERC i PdeCAT i els vots en contra de PP i Ciutadans.
D’aquesta manera, el ple de l’ens supramunicipal, l’últim d’aquest mandat abans de les eleccions de diumenge que ve, afegeix 45 minuts al quart d’hora que ja es va establir en el decret llei que la Generalitat va aprovar a principis d’any. La implantació d’aquest període va posar punt i final a diverses jornades de protesta dels taxistes, però també va portar al carrer els conductors dels VTC, que van ocupar la Diagonal a finals de febrer.
Arran del decret, les plataformes Uber i Cabify van anunciar que suspenien el servei a Barcelona, tot i que aquesta darrera va tornar a operar a la ciutat unes setmanes després. Els 60 minuts s’aplicaran trenta dies després que la mesura es publiqui al BOP i al DOGC.
La norma recull parcialment els suggeriments que van presentar les parts interessades i serà d’aplicació durant els períodes vigents de les autoritzacions d’arrendament de vehicles amb conductor determinats en el RDL 13/2018, és a dir, un mínim de quatre anys i un màxim de sis.
D’altra banda, l’Institut Metropolità del Taxi tindrà accés directe als registres del Ministeri de Foment espanyol i de la Generalitat on quedaran registrats els serveis VTC, des que l’usuari els precontracti fins que el servei hagi finalitzat. A més, els conductors dels vehicles VTC no podran circular per buscar clients ni captar-los a la via pública i mentre no prestin servei hauran d’estar estacionats fora de la via pública. En cas que un vehicle circuli buit, haurà de justificar que va o ve de buscar un client. Així mateix, el text també recull la prohibició de geolocalitzar el vehicle abans de concertar el servei.
Amb l’entrada en vigor dels quinze minuts de precontractació, Uber i Cabify van suspendre la seva activitat a Barcelona i les empreses que operaven per a les dues plataformes van rescindir els contractes de la majoria dels seus treballadors. Cabify, però, va tornar als carrers a primers de març sota un ‘nou model de negoci’ que només obligava a precontractar amb quinze minuts d’antel·lació el primer viatge. Aquest canvi va portar a Territori i Sostenibilitat a obrir un expedient informatiu i posteriorment sancionador a Prestige&Limousin, propietat de la plataforma, per incompliment dels 15 minuts i que encara està pendent de resoldre.
Durant aquests mesos, però, altres plataformes han optat per entrar al mercat barceloní, com Social Car i Gowe. En una entrevista a l’ACN, la fundadora i CEO de la primera, Mar Alarcón, va explicar a finals de març que si els 60 minuts de precontractació tiraven endavant potser es replantejaria el negoci. ‘Quan ens trobem al riu ja veurem com el creuem’, va manifestar.
Paral·lelament, el sector del taxi va anunciar ahir que en breu presentaran una querella contra Uber i Cabify per vuit presumptes delictes penals.