10.01.2024 - 11:12
|
Actualització: 10.01.2024 - 16:40
Una clienta d’Amazon que va fer una comanda i no la va rebre mai s’ha trobat amb un mur a l’hora de reclamar perquè l’empresa no accepta el català. Quan va reclamar la pèrdua del paquet, Amazon li va dir que, per retornar-li els diners, havia de denunciar-ho a la policia i adjuntar-los la denúncia. Ella ho va fer, però la companyia no va acceptar la denúncia als Mossos d’Esquadra perquè estava redactada en català. “No hem pogut verificar els detalls de la denúncia policíaca que ens vau proporcionar. Només acceptem denúncies policíaques en espanyol/castellà. Per tant, no podem continuar ajudant-vos amb aquesta qüestió”, li van contestar.
És la segona vegada que es fa públic que Amazon contesta això mateix a un client al qual se li requereix una denúncia policíaca per a fer la reclamació. La Plataforma per la Llengua, amb qui la clienta afectada es va posar en contacte, remarca que Amazon hauria d’haver acceptat les denúncies en tots dos casos, atès que el fet de no acceptar-les implica no respectar el dret del consumidor de comunicar-se en la llengua oficial de la seva elecció, oimés quan les víctimes han presentat un document oficial.
“Aquesta és una pràctica inadmissible i el fet que hagi succeït dues vegades en tan poc temps fa pensar que segurament no són casos aïllats i simplement demostren la manera de funcionar de l’empresa. D’aquesta manera, l’entitat no descarta, ni de bon tros, continuar rebent queixes similars”, diu la Plataforma per la Llengua en un comunicat.
L’entitat afegeix que fa temps que interpel·la Amazon perquè incorpori el català a la seva activitat, però que l’empresa menysprea les demandes, tot vulnerant la llei i els drets dels catalanoparlants. Per exemple, denuncien que pràcticament tota la retolació que hi ha als centres logístics i de distribució que tenen a Catalunya són en castellà. “L’ONG del català pot demostrar que l’empresa incompleix la llei de política lingüística pel fet de no tenir la senyalització i els cartells d’informació general en català, i per aquest motiu l’ha denunciat davant l’Oficina de Garanties Lingüístiques“, diu.
A més, denuncien que Amazon també incompleix el codi de consum de Catalunya, ja que no emet les factures en català, tal com exigeix la normativa catalana, que demana que, com a mínim, també siguin en català. Això també afecta les dades d’etiquetatge, les instruccions, els embalatges i els manuals dels productes distribuïts a Catalunya, on el català ha de tenir la mateixa presència que la resta de llengües que hi apareixen.
També denuncien que la presència del català a la seva pàgina web és residual: “El criteri que fa servir amb el català no s’ajusta als estàndards que l’empresa utilitza per a altres mercats. Ho demostra el fet que, per exemple, en el domini belga (amazon.com.be), l’usuari, abans de començar a navegar, cal que esculli entre el francès, el neerlandès o l’anglès; i en el domini canadenc (amazon.ca), l’usuari pot escollir si vol navegar en anglès o bé en francès.”