18.08.2020 - 21:50
Avui, dins la sèrie ‘Fruites d’estiu’, Dolors Borau ens explica detalladament quins passos hem de seguir per a fer una amanida de colors.
Ingredients per a dos comensals:
- 2 tomàquets vermells tipus pera o banya o pebrot per persona o 1 tomàquet gros tipus Montserrat per a totes dues;
- 1 alvocat;
- 1/2 mango que no pot ser ni massa madur ni massa tou;
- 6 olives negres d’Aragó per cap;
- el suc d’una llima;
- 1 polsim de sal;
- 1 raig d’oli d’oliva verge extra.
Observacions:
- Deixeu tots els productes el dia abans a la nevera per poder fer una amanida fresca.
Preparació:
- Renteu els tomàquets, l’alvocat, el mango i la llima i eixugueu-los tots amb un drap.
- Si teniu tomàquets allargats de pera o banya, talleu-los a rodanxes; si trieu el tomàquet rodó gros, tipus Montserrat, també talleu-lo a rodanxes.
- Poseu el tomàquet en un plat i saleu-lo.
- Partiu pel mig el mango, que ha d’estar al punt de maduració. Poseu-ne una de les meitats en un plat per la part tallada o emboliqueu-la i guardeu-la a la nevera.
- Agafeu el mig mango i amb un ganivet feu talls en sentit vertical i després en sentit horitzontal: heu de fer que el ganivet talli tota la polpa i arribi fins a la pell.
- Quan hàgiu fet els talls, us quedarà el mango tallat a quadrats. Amb els dits, doblegueu la pell del mango i els quadrats quedaran separats i units a la pell.
- Separeu els quadrats de la pell amb una cullera o amb un ganivet. Ja veureu que és senzill i ràpid.
- Afegiu els daus damunt el tomàquet tallat.
- Agafeu l’alvocat rentat i feu-hi un tall amb un ganivet punxegut i esmolat per partir-lo de dalt a baix.
- Agafeu amb cada mà una de les dues parts separades amb el ganivet i feu-les girar, cada mà en sentit invers, i veureu que les dues meitats giren al voltant del pinyol fins que se separen: una meitat és neta i l’altra encara té el pinyol rodó al bell mig.
- Amb la punta del ganivet, resseguiu el pinyol fins a fer-lo saltar. Feu igual com heu fet amb el mango: talls verticals i horitzontals. Després amb una cullera feu-los saltar de la pell i afegiu-los al tomàquet i el mango tallats.
- Talleu la llima pel mig i amb una forquilla espremeu-ne el suc per damunt per evitar l’oxidació de l’alvocat i el mango.
- Rectifiqueu-ho de sal i tireu-hi un raig d’oli.
- Poseu-hi les olives i serviu-ho tot acabat de fer.
Interpretació de la taula:
- Observeu que és un plat que conté poques proteïnes i una xifra molt baixa d’hidrats de carboni.
- En canvi, té un contingut elevat de greixos: els que ens aporta l’alvocat. Són greixos molt saludables: àcids grassos monoinsaturats. Sense l’alvocat, el valor calòric i el dels greixos seria molt menor.
- Si necessiteu reduir la quantitat de quilocalories, podeu posar-hi menys alvocat (50 g) i augmentar la quantitat de tomàquet i mango: obtindreu els beneficis dels greixos monoinsaturats però reduireu la quantitat d’energia.