06.06.2023 - 09:35
|
Actualització: 06.06.2023 - 13:12
L’Aliança, el front comú per a garantir la presència digital del català, que va ser presentada el 21 de març proppassat, ha publicat un estudi que analitza el trànsit de 639 llocs web multilingües dels sectors públic, acadèmic, mediàtic i empresarial. Una de les conclusions és que Google ha fet perdre visites a dues de cada tres webs en català. De fet, en el 66,5% dels llocs web analitzats l’opció de llengua en llengua catalana ha reduït la visibilitat respecte del contingut equivalent en castellà.
🚨Presentem un informe que confirma que @GoogleES ha fet perdre visites a dues de cada tres webs en català.
📉En el 66,5% dels webs analitzats l’opció de llengua en català ha vist reduïda la seva visibilitat respecte al contingut equivalent en castellà.https://t.co/lZ7W48ywbG pic.twitter.com/UdKBJ2HvXB
— Aliança per la presència digital del català (@digitalencatala) June 6, 2023
Segons l’estudi, hi ha una forta correlació, 80% de mitjana, entre el trànsit en català i en castellà. Això significa que “la versió castellana guanya gairebé una pàgina vista per cada pàgina que perd la catalana”.
El 66,5% dels llocs web multilingües analitzats han estat afectats pel problema i han perdut trànsit a les versions en català. Així mateix, l’Aliança assenyala: “Hi ha una coincidència temporal de les incidències, un punt de trencament de les tendències, cosa que fa pensar que hi va haver un canvi sobtat en la indexació a Google que permetria d’explicar el problema”.
L’Aliança lamenta que els cercadors hagin deixat de respectar les preferències lingüístiques explícites dels usuaris. El contingut en català de les webs multilingües “ha perdut visibilitat en els resultats de les cerques” amb independència de la configuració d’idioma del dispositiu, el navegador i el perfil d’usuari.
A més, explica que aquest canvi de tendència del trànsit aportat des del cercador de Google es va detectar de manera generalitzada durant la primavera del 2022 i persisteix fins a l’actualitat.
En aquest context, l’Aliança diu: “La llengua catalana té un greu problema de visibilitat a la xarxa i calen mesures ràpides per part dels proveïdors de cerca web per restaurar la situació anterior.”
“Aquest informe s’ha lliurat al govern i es posarà a disposició de les empreses que gestionen els principals cercadors web perquè l’utilitzin a l’hora de restaurar en el contingut en català la visibilitat que li han fet perdre”, diu Albert Cuesta, coordinador de l’Aliança per la presència digital del català.