04.09.2015 - 06:00
|
Actualització: 04.09.2015 - 10:08
Amb motiu de la presentació de la Setmana del Llibre en Català, Albert Pèlach, president de l’Associació d’Editors en Llengua Catalana, va comparèixer ahir per oferir les darreres dades del sector del llibre en català. S’han obtingut a partir de l’estudi de comerç interior del mes de juny, que cada any publica la Federación de Gremios de Editories de España. Amb tot, les dades només corresponen a Catalunya. L’Associació d’Editors en Llengua Catalana encara avui no suma les dades que corresponen a l’edició en llengua catalana al País Valencià i a les Illes Balears, per bé que el ministeri espanyol les desglossa. De manera que les dades que va donar són incompletes.
La primera valoració és que, després de quatre anys de caiguda (del 2009 al 2013 fou entre un 25% i un 30%), l’any passat el mercat del llibre en català va repuntar un 2,9%. Tanmateix, si es primfila l’observació del comportament del mercat, cal matisar aquest augment: sense deixar l’optimisme, abandonarem totalment l’eufòria. Perquè, desglossades aquestes dades, Pèlach mateix adverteix que l’augment és exclusivament del llibre de text, que va créixer d’un 8,4% sobretot per l’aplicació parcial de la reforma educativa i dels canvis curriculars.
En canvi, el llibre comercial (ficció, no-ficció, infantil i juvenil) va perdre un 1,3% de mercat. I l’impacte més fort fou en els llibres de no-ficció, amb un 10% de facturació menys. Tot i la baixada en general del llibre comercial, Albert Pèlach és optimista, perquè el descens sembla que ha tocat fons. Ho confirmen les dades de vendes d’enguany, que fins ara són molt similars a les del 2014.
Cal tenir en compte que el mercat del llibre en català és anòmal: el 45% correspon al llibre de text, que l’any passat va facturar 103 milions d’euros, 3 milions més que el 2013. Com hem dit, l’augment era lògic en un any de reforma educativa.
Hi ha més dades interessants del sector del llibre en català.
Si no es té en compte el llibre de text, el mercat del llibre en català representa a Catalunya el 33% de les vendes, un punt per sobre del 2013.
El 2014 es van publicar a Catalunya 10.272 títols en català, és a dir, un 1% que un any abans. Tanmateix, es constata que continua baixant la tirada mitjana per títol (un 4% menys el 2014); ara és de 1.776 exemplars.
Albert Pèlach també va donar dades a partir d’una enquesta de l’Associació d’Editors en Llengua catalana entre els seus associats. L’associació té cent empreses associades de tots els territoris de parla catalana, de les quals un 75% van respondre l’enquesta.
L’estudi constata que el 60% d’empreses tenen menys de cinc treballadors i el 35% editen menys de deu novetats l’any. La majoria són, doncs, editorials molt petites. Del conjunt d’editorials associades, el 45% només publiquen en català i la resta publiquen en català i en més llengües.
Segons Pèlach, el sector és dinàmic però li manca gruix, potència comercial i econòmica.
Per acabar el balanç, va demanar més suport públic (que avui només és d’un 1,3%) a partir del foment de la lectura i del reforç d’unes polítiques que considera adequades però insuficients.