23.05.2017 - 13:31
BARCELONA, 23 (EUROPA PRESS)
El lobby Airlines for Europe ha xifrat en 12.000 milions d’euros l’impacte econòmic negatiu que han generat les vagues de controladors en els últims anys a Europa, mentre que en el cas d’Espanya les pèrdues es tradueixen en 4.700 milions d’euros.
Així ho ha explicat aquest dimarts en roda de premsa el director d’Airlines for Europe, Thomas Reynaert, que ha concretat que 3.000 milions es deuen a la caiguda de la despesa del turisme per cancel·lació de vol o reducció d’estada, i 1.700 milions a pèrdues de productivitat.
A més, ha indicat que aquestes vagues també han suposat que s’hagin deixat de crear al voltant de 50.000 ocupacions en el sector a Espanya, mentre que en el conjunt d’Europa aquesta xifra arriba a 140.000 ocupacions.
A nivell europeu, un 59% de l’impacte econòmic negatiu de les vagues de controladors aeris es concentra en el sector turístic, el 6% impacta directament sobre els beneficis de les aerolínies i un 35% repercuteix en la productivitat.
Segons Airlines for Europe, associació que representa els interessos de les aerolínies a Europa i que integra companyies aèries com el holding IAG, Norwegian, Finnair, Aegean i Air France, entre unes altres, representant així un 70% del mercat de passatgers, entre els anys 2010 i 2016 s’han produït 117 vagues de controladors aeris a Europa, la qual cosa s’ha traduït en 217 dies de vaga i 278 dies de disrupcions, situant-se França al capdavant.
En concret, les vagues dels controladors aeris francesos poden arribar a bloquejar fins al 80% dels vols del nord que tenen la seva destinació en països com Espanya, Itàlia o Grècia, obligant a envoltar l’espai aeri francès i allargant el temps de trajecte, la qual cosa origina retards en altres vols.
Reynaert ha explicat que estan en converses amb la CE i que vol reunir-se amb l’equip d’Emmanuel Macron per instaurar que els controladors que vagin a vaga ho notifiquin 72 hores abans d’aquesta perquè es pugui planificar l’operativa en conseqüència i reduir l’impacte negatiu sobre passatgers.
A més de reclamar mesures per reduir l’impacte de les vagues, també ha reclamat una reducció de les taxes d’aviació i de les quals fixen els aeroports, ja que ha afirmat que les taxes d’aviació han crescut un 80% mentre que els bitllets han baixat un 20% el seu import.
Preguntat per les cues originades davant els controls de passaports en l’Aeroport de Barcelona en entrar en vigor la normativa en els controls de fronteres de la UE, Reynaert ha sostingut que és responsabilitat de l’aeroport i ha indicat que el problema es resoldria amb nous equips i personal qualificat.