20.05.2017 - 12:43
El projecte va néixer a França el 2011 i ja han creat una comunitat internacional de 950 ruscs, 600.000 consumidors i 6.000 productors
BARCELONA, 20 (EUROPA PRESS)
¡La Colmena Que Dice Sí!, una plataforma que impulsa comunitats de consum amb productors de la zona i veïns del barri i que va aterrar a Espanya en 2014 amb l’obertura simultània de dos petits mercats a Barcelona i Madrid, s’està consolidant al país i actualment ja hi ha 124 centres –50 oberts i 74 en construcció–, 350 productors registrats i 30.000 consumidors.
En una entrevista d’Europa Press, la responsable de ¡La Colmena Que Dice Sí! a Espanya, Justine Cattacin, ha explicat que a Catalunya ja hi ha 31 ruscs oberts i en construcció que compten amb 80 productors locals i 8.500 consumidors registrats: “És necessari tornar als sabors originals dels aliments i això es fa amb aliments de proximitat”.
Qualsevol persona pot obrir un rusc, si bé per a això ha de contactar amb un espai, habitualment una cafeteria o restaurant, que li permeti realitzar la distribució d’articles –pa, ous, verdures, fruita i iogurts, entre uns altres– una vegada a la setmana i que aquest espai, que no rep cap comissió a canvi, no estigui massa prop d’un altre rusc.
Altres requisits són comptar amb un mínim d’entre quatre i sis productors i generar una comunitat de 150 consumidors, que poden realitzar la seva comanda en Internet registrant-se a la pàgina web i recollir-la en el rusc, amb l’objectiu que l’espai arrenqui amb un mínim de 20 comandes setmanals.
MICROEMPRENEDORIA
El responsable del rusc rep un 8,35% de les vendes dels productors, la qual cosa a Espanya es tradueix en un ingrés mitjà mensual de 230 euros, encara que en els ruscs més desenvolupats, com els de Madrid, es poden aconseguir els 550 euros: “És un projecte de microemprenedoria que permet comptar amb uns ingressos complementaris”, ha afegit Cattacin.
Per la seva banda, la plataforma ¡La Colmena Que Dice Sí! rep un altre 8,35% de les vendes dels productors per donar les eines de gestió i comunicació per dur a terme aquest projecte.
Hi ha responsables que ja compten amb el seu segon rusc, i des de setembre de 2016 més de 300 persones han contactat amb la plataforma per crear una comunitat de consum d’aquestes característiques, la qual cosa es tradueix en cinc peticions al dia.
Anay Bueno és el responsable del rusc del Poble Nou, situat en el restaurant Sopa: “Treballava en aquest mateix restaurant com a xef vegetarià i el meu cap em va proposar muntar un rusc fa just un any perquè ell ja era usuari”, ha explicat Bueno a Europa Press.
Aquest rusc, que és el primer vegetarià de Catalunya, va començar amb sis productors i ja compta amb 20 i una comunitat integrada per més de 654 consumidors registrats.
ELS PRODUCTORS FIXEN EL PREU
Precisament, un dels seus productors és Roger Solé, de Petit Bané, que comercialitza verdures ecològiques i que també col·labora amb altres ruscs, com els de Sant Antoni, Gràcia, Sarrià i Les Tres Torres.
“El 15% de la meva producció ja la comercialitzo a través de ruscs i vull seguir augmentant aquest percentatge”, ha afirmat Solé a Europa Press, i ha afegit que el positiu del projecte és que els preus dels productes els fixen els propis productors.
La idea del model rusc va néixer en 2011 a França, on ja hi ha 800 ruscs, i en 2014 es va compartir en altres països europeus com Espanya, el Regne Unit, Alemanya, Itàlia i Bèlgica, creant així una comunitat internacional de 950 ruscs, 600.000 consumidors i 6.000 productors.