21.03.2025 - 21:40
|
Actualització: 21.03.2025 - 21:44
Els usuaris de trens han dit prou. La plataforma Dignitat a les Vies –amb el suport de l’Associació per la Promoció del Transport Públic (PTP), Salvem la R2 Nord, Usuaris Avant Catalunya, Perquè No Ens Fotin el Tren, Trens Dignes Ebre-Priorat, Ripollès Existeix, Defensem el Tren de l’Empordà i Propera Parada Valls– han convocat nou concentracions simultànies per a protestar contra les contínues incidències i la manca d’inversió a la xarxa ferroviària del país, i també per a demanar un servei digne per als usuaris. Les protestes seran a les 12.00 del migdia davant les estacions de Cardedeu (Vallès Oriental), la Garriga (Vallès Oriental), Lleida, Molins de Rei (Baix Llobregat) Barcelona, Segur de Calafell (Baix Penedès), Valls (Alt Camp), Tarragona i Tortosa (Baix Ebre).
La convocatòria arriba després d’unes setmanes amb moltes incidències, especialment al corredor sud de la Rodalia del Principat, després de la finalització del tall de cinc mesos per les obres al túnel de Roda de Berà (Tarragonès). Concretament, en els vint dies que fa que es va reobrir la circulació, hi ha hagut 135 afectacions que han causat retards de més d’un quart d’hora a totes les línies, i gairebé la meitat de les afectacions –65– han estat a les línies del corredor sud del Principat –R2 Sud, R13, R14, R15, R16 i R17. Això significa una mitjana de més de sis afectacions cada dia, sense comptar les que han causat endarreriments inferiors als quinze minuts.
Aquest dissabte 22va les 12, sortim al carrer!
Si @socialistes_cat diuen que no busquen culpables, sinó solucions, que es posicionen al costat de la gent! pic.twitter.com/7iUB1n3OAO
— Anna G. (@GomezAnna27076) March 20, 2025
De fet, d’aquests vint dies, no n’hi ha hagut cap sense alguna incidència registrada, i s’han arribat a anul·lar cinquanta-cinc trens per problemes tècnics. Les incidències han afectat en algun moment totes les línies que fan parada a Barcelona.
La jornada més crítica va ser la del 7 de març, en què una incidència en el subministrament elèctric de la catenària entre Bellvitge (Barcelonès) i el Prat de Llobregat va causar fins a vint-i-una afectacions a nou línies de Rodalia. Durant una estona, es va haver de tallar del tot el servei pel corredor sud perquè els passatgers de trens aturats poguessin caminar per les vies cap a les estacions més properes. La incidència va afectar vora 900 persones.
@govern @elsmatins @VilaWeb desprès de gairebé una hora tancats al tren, ens fan sortir caminant per la via amb l’ajuda de @bomberscat i @mossos i serveis d’@emergenciescat pic.twitter.com/mHOhkXom3U
— Maria Casadevall (@mcasade8) March 7, 2025
“No podem més, agafem el tren amb ansietat. No sabem si arribarem tard, si ens quedarem aturats… Fins i tot les vegades que arribem puntuals, que en realitat és uns deu minuts tard, patim tot el trajecte”, explica Anna Gómez, portaveu de la plataforma Dignitat a les Vies.
Una altra de les jornades que va ocasionar més malestar entre els usuaris fou la de dilluns passat, 17 de març, l’endemà de la desconvocatòria de la vaga de treballadors de RENFE i ADIF contra el traspàs de Rodalia. Malgrat l’acord, alguns trens van ser suprimits igualment a primera hora del matí i hi va haver retards en el servei. Segons que va informar l’operadora, el motiu va ser que el pacte entre el Ministeri de Transports espanyol, la Conselleria de Territori i representants dels treballadors es va fer “a última hora”. A més, els sindicats minoritaris CGT, SF Intersindical i Alferro van decidir de mantenir les mobilitzacions, cosa que va afectar el servei.
Sobre aquest repunt de problemes, Gómez ho té clar: “És la tempesta perfecta. Se’ls ha ajuntat les coses que fan malament amb tot allò que ja fa anys que està rebentat.” Aquesta indignació creixent ha desembocat en uns usuaris més combatius: “No podem més. I ja no callem, sortim als mitjans, ens hem convertit en una pedra a la sabata. Ja n’hi ha prou!”, afegeix.
Quant al motiu de convocar nou concentracions simultànies en compte d’una unitària, Gómez diu que és gràcies a RENFE i ADIF: “Com hem de fer venir els usuaris de la R2 Nord o del Ripollès aquí al sud? Han d’agafar dos trens i un autocar, amb tot el que comporta!”, afirma.
El corredor sud de Rodalia, el més castigat
La línia més castigada pels retards i les incidències és la R2 Sud, que connecta Barcelona amb Sant Vicenç de Calders (Baix Penedès): n’ha tingut catorze, en els vint dies d’ençà de la fi del tall. La segueixen la R15, que uneix Barcelona amb Riba-roja d’Ebre (Ribera d’Ebre), i la R16, que transita entre Barcelona i Tortosa; totes dues han tingut tretze incidències en aquests vint dies.
A més, els usuaris vénen d’uns mesos en què el tall de la circulació de trens a Roda de Berà ha obligat els usuaris a fer cada dia un transbord en autocar, cosa que feia augmentar considerablement la durada de tots els trajectes. “Per a molts usuaris, l’experiència després de les obres ha empitjorat. No hi ha res que s’hagi fet amb una mica de gràcia”, lamenta Gómez.
A més, critica la manca de capacitat de resolució de les administracions que intervenen en la gestió dels trens: “El problema més greu és que tots tres que podrien arreglar-ho. RENFE, ADIF i la Generalitat. I no s’entenen. Sembla que parlin idiomes diferents”, retreu.
Crítiques contra la destinació de les inversions
La plataforma tampoc no entén que les darreres obres de millora s’hagin fet a l’accés a l’aeroport de Barcelona i a la línia R17, que uneix Barcelona amb el parc d’atraccions Port Aventura i Salou (Tarragonès). “Patim molts trasbalsos per les obres, que diuen que són per a nosaltres… Però quantes vegades va a l’aeroport, un usuari habitual? I a Port Aventura? Jo no dic que un ciutadà no hagi de poder anar al Prat de Llobregat o a Salou còmodament, però aquestes obres van dirigides als turistes”, diu Gómez.
En aquest sentit, consideren que el mal funcionament del tren crea una desigualtat territorial greu al país. “Despoblem el territori per coses com aquesta. Si la mobilitat no funciona, creem ciutadans de primera i de segona”, assenyala.
La URV estudiarà l’impacte psicològic del caos
La Universitat Rovira i Virgili (URV) investigarà com afecta psicològicament la crisi ferroviària. El Departament de Psicologia estudiarà l’impacte que tenen en els passatgers l’acumulació de retards, les anul·lacions, la manca d’informació i la incertesa en els desplaçaments.
La recerca es farà a partir de les dades obtingudes d’un qüestionari per a determinar si, entre les persones que sofreixen les afectacions ferroviàries, s’observen símptomes d’ansietat, depressió, somatitzacions –manifestacions físiques de l’ansietat o l’estrès– o hostilitat, entre més.