19.07.2022 - 16:26
|
Actualització: 19.07.2022 - 20:06
L’aeroport de Barcelona es va convertir entre l’abril de l’any passat i el d’enguany com el primer aeroport europeu en passatgers d’origen i destinació i en total en va assolir onze milions. Ho detalla l’informe “Estiu 2022” de l’Observatori de Trànsit Aeri de Barcelona de la Cambra de Comerç de Barcelona. La xifra indica que el sector aeri es recupera dels estralls de la covid-19, malgrat que ara les vagues de diferents companyies en dificulten el trànsit.
La publicació situa l’aeroport de Barcelona per davant de Londres Heathrow, amb 10,9 milions de passatgers, o Madrid Barajas, amb 10,5 milions. No obstant això, si es compara el trànsit aeri en l’àmbit de ciutat, Barcelona, en el mateix període, se situa en la sisena posició, per darrere de Londres, Moscou, París, Istanbul i Milà. Això es deu, segons l’informe, perquè aquestes ciutats tenen més d’un aeroport.
L’informe destaca que les xifres de places disponibles del Prat ja és de gairebé disset milions, un 85% del total que hi havia en oferta l’estiu de l’any 2019, i que l’aeroport compta amb la gestió de vuitanta-tres companyies aèries que ofereixen servei a 198 destinacions, 48 de les quals són intercontinentals. La xifra és pràcticament idèntica a la de l’any 2019, quan n’hi havia 49 d’operatives.
Segons la Cambra, la principal recuperació a l’estiu en l’àmbit intercontinental són les connexions amb el continent nord-americà, on destaquen els Estats Units amb 533.166 places i el Canadà amb 131.687. “Les xifres evidencien una forta recuperació de l’oferta disponible respecte a l’estiu del 2019, amb percentatges de recuperació del 76% i el 85%, respectivament”, diuen.
Uns mesos complicats
L’informe preveu que els mesos vinents seran complicats. Segons dades de l’associació internacional d’empreses del transport aeri (IATA), no s’espera una recuperació de la rendibilitat de les companyies fins a l’any 2023. “Es preveu un estiu complicat a causa de les reivindicacions laborals i vagues previstes en diferents companyies i en el control aeri, les quals podrien afectar a l’operativa prevista”. I afegeixen que, a diferència de les companyies nord-americanes, les organitzacions europees han patit molts més tancaments i restriccions per operar a causa de la covid-19.
Davant d’aquest escenari, la Comissió Europea ha creat l’Aliança per a una Aviació de Zero Emissions, que estableix com a objectiu preparar l’ecosistema de l’aviació per a la posada en marxa d’aeronaus elèctriques i propulsades per hidrogen. El juliol de 2021 també va presentar el paquet “Fit for 55”, pensat per a reduir d’un 55% les emissions de gasos d’efecte hivernacle per al 2030. “Una important
aposta decisiva d’un ambiciós procés regulador, essencial per aconseguir aquest objectiu”, diu.