L’AEMET defensa l’actuació el dia de la gota freda arran de la filtració d’un àudio a Emergències

  • L'agència assegura que la conversa entre una meteoròloga i una tècnica del 112 demostra que es va informar amb diligència sobre els avisos roigs

VilaWeb
13.02.2025 - 08:34
Actualització: 13.02.2025 - 14:47
00:00
00:00

El centre de coordinació d’Emergències de la Generalitat Valenciana va rebre una trucada de l’Agència Estatal de Meteorologia espanyola (AEMET) pocs minuts després del migdia del dia 29 d’octubre —el dia de la gota freda—, en què s’informava que les precipitacions anaven “cap al nord i cap a l’interior”.

En comunicat, l’AEMET ha confirmat la trucada i ha assegurat que va servir per a confirmar al servei d’emergències la vigència dels avisos de nivell roig. “No us marejarem amb més avisos. S’ha confirmat el que dèiem al matí i no hi ha hagut canvis”, diu la tècnica de l’AEMET a la d’Emergències en un àudio a què ha tingut accés Efe.

“La situació és la prevista: les precipitacions màximes aniran cap al nord i cap a l’interior”, afegeix la interlocutora de l’AEMET en un àudio que es talla en aquest punt, sense que es pugui sentir la resta de la conversa. Tampoc no se sap si hi va haver alguna altra trucada anterior o posterior de l’AEMET.

L’Agència Efe ha consultat la Generalitat Valenciana sobre aquest àudio, però el govern ha declinat de pronunciar-se.

L’AEMET defensa que la trucada confirmava la vigència de l’avís roig

Després de la publicació l’àudio, l’AEMET ha emès un comunicat en què subratlla que la trucada a Emergències confirma les previsions del matí del 29 d’octubre i que “no s’havien fet canvis”.

“Per tant, indicava que la predicció es mantenia i reafirmava els avisos de nivell roig per precipitacions torrencials que s’havien activat a la demarcació de València entre les 7.36 i les 9.41. Durant el matí, hi havia hagut converses entre l’AEMET i el 112 de la Generalitat Valenciana per a informar puntualment de la situació”, explica el comunicat.

A més, detalla que “quan hi ha un perill extrem, com era el cas”, els avisos “es reforcen amb trucades telefòniques”.

“L’àudio posa en relleu la diligència dels funcionaris d’aquesta agència en l’execució de les seves funcions per a garantir que els serveis d’emergències disposaren en tot moment d’informació actualitzada”, afegeix l’AEMET.

“El 29 d’octubre, els avisos de nivell roig eren vigents en un principi fins a les 18.00, però a la vesprada es van prolongar fins a les 22.00 en les zones on les pluges van ser més abundants. La trucada en qüestió només confirma aquest extrem”, insisteix el comunicat.

Sobre l’expressió de la meteoròloga “les precipitacions màximes se n’aniran cap al nord i cap a l’interior”, l’AEMET explica que aquesta previsió “coincideix amb el que va passar a partir del migdia, l’hora de la trucada, ja que durant el matí les pluges més importants s’havien registrat al sud de la demarcació de València i, a la vesprada, es van concentrar a l’interior i més al nord”.

“El fet que aquestes pluges caigueren en la zona indicada va causar més problemes, perquè van provocar el creixement i el desbordament de cursos d’aigua, cosa que no sol ocórrer quan les pluges queden pròximes a la costa. La trucada, per tant, tenia com a finalitat confirmar la vigència dels avisos de nivell roig, que indiquen un perill extrem, i la previsió que les precipitacions més intenses es produirien en la zona on finalment es van produir”, conclou el comunicat de l’AEMET.

El contingut de la trucada de l’Aemet

El contingut complet de la trucada telefònica entre l’Aemet i el centre 112 del País Valencià, que ha estat publicat per Eldiario.es, torna a desmentir el president Mazón. La conversa, d’uns quatre minuts, té un to col·loquial. La meteoròloga de l’Aemet diu que ha fet unes quantes trucades sense èxit, i la tècnica del 112 reconeix que tenen problemes en les comunicacions telefòniques. Les dues tècniques parlen de “mareig” i “rebombori” perquè hi ha hagut uns quants canvis pel que fa als avisos.

Malgrat això, la meteoròloga és clara: “S’espera una tarda més complicada en l’interior nord de València”. Explica que hi ha avisos vermells, que el nivell no pot augmentar més, i que els poden continuar avisant. La conversa continua i la tècnica del 112 demana quines seran les hores més crítiques de la tempesta. “”Sembla que entre les tres de la tarda començarà el pitjor com fins i tot a les 6 de la tarda, aquesta franja de final de migdia a mitja tarda, començant des del més enganxat a aquest interior de la part litoral tirant cap a l’interior, com en direcció cap al Racó d’Ademús”, respon la meteoròloga de l’Aemet.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

dldtdcdjdvdsdg
242526272812345678910111213141516171819202122232425262728293031123456
dldtdcdjdvdsdg
242526272812345678910111213141516171819202122232425262728293031123456
Fer-me'n subscriptor