16.09.2022 - 15:28
|
Actualització: 16.09.2022 - 15:50
Les obres per a la transformació de l’estació de Sants començaran a final del 2023 i enllestiran la primera fase d’actuacions el 2026. Les principals actuacions inclouen la reurbanització de la plaça dels Països Catalans, l’ampliació del vestíbul i duplicar fins als trenta-sis mil metres quadrats els espais ferroviaris.
El finançament es farà de forma conjunta entre Adif i el consistori. Adif es farà càrrec de la part ferroviària, estimada en uns quatre-cents deu milions d’euros, i l’ajuntament, que no ha detallat la seva part d’inversió, de la part urbanística. La transformació es fa amb el propòsit d’augmentar la capacitat de passatgers fins als cinquanta-vuit milions l’any 2030.
Adif i l’ajuntament han detallat que el procés de transformació es farà de forma progressiva. Durant la primera fase, que compta amb un pressupost de cent trenta milions d’euros, Adif durà a terme una sèrie d’intervencions a les andanes de Rodalies i d’alta velocitat i farà noves sales d’embarcament al vestíbul. Al mateix temps, duplicarà l’espai per a usos ferroviaris, fins als trenta-sis milions metres quadrats, i obrirà dues noves entrades a l’estació, amb la qual cosa disposarà de quatre accessos: al nord, sud, est i l’oest.
Avui presentem a Barcelona l'estació de #Sants que els veïns i veïnes ens han demanat i que el Govern d'Espanya i @Adif_es construirem.
Transformarem Barcelona-Sants per fer-la més sostenible, més amable i més orientada a les necessitats de la ciutadania. pic.twitter.com/6ii8yGJNqO
— Raquel Sánchez (@raquelsjimenez) September 16, 2022
Per la seva banda, en la primera fase, l’ajuntament tirarà endavant la reurbanització de l’entorn de l’estació: es retirarà el trànsit a la banda mar, tocant al parc de l’Espanya Industrial, i es remodelarà la plaça dels Països Catalans per tal de pacificar-la i dotar-la d’espais verds, amb l’objectiu de fer més accessible l’estació als vianants. Amb això, és farà desaparèixer els dos vials on actualment s’acumulen vehicles privats i taxis i unir la plaça amb l’estació. La primera fase també inclou la construcció d’una ludoteca pública dins l’estació, i un espai per acollir esdeveniments culturals.
La segona fase de les obres, començarà el 2026 i es preveu que acabi el 2029, inclourà la naturalització de la plaça de Joan Peiró, el soterrament de l’estació de taxis, i la construcció de la nova coberta de l’estació, on s’ubicaran oficines, establiments de restauració i botigues. A aquesta coberta s’instal·laran catorze mil metres quadrats de plaques fotovoltaiques.
Amb tot, el projecte cerca de reduir fins a un 75% el tràfic rodat i augmentar en un 85% l’espai per a vianants. En la presentació del projecte, la batllessa de Barcelona, Ada Colau, ha afirmat que la remodelació de Sants suposarà una millora indiscutible per la mobilitat de Barcelona. “Després de molts anys de reivindicació, comença una transformació que omplirà de vida la zona i unirà els barris pels quatre costat de l’estació”, ha fet valdre Colau.