Adéu a la connexió l’Alguer-Girona: ‘Ryanair ja no és més santa’

  • Aquest dissabte es fa l'últim vol entre Girona i l'Alguer · Un grup d'empresaris algueresos malda per reprendre la ruta amb unes altres companyies

VilaWeb

Roger Cassany

23.03.2016 - 22:00
Actualització: 23.03.2016 - 22:45

Dissabte a les 13.20 sortirà l’últim vol de Ryanair de Girona cap a l’Alguer; i a les 15.00 sortirà el darrer en sentit contrari, de l’Alguer a Girona. Desapareix així l’únic vol regular que hi havia entre el Principat i la ciutat catalana de Sardenya. Aquests darrers dotze anys ha servit de punt d’unió entre tots dos territoris: ha transportat 100.000 passatgers anuals i ha fet créixer intercanvis econòmics, culturals i socials. ‘Justament ara que havíem recuperat el contacte, havíem fet xarxa i els algueresos havien pogut redescobrir Catalunya i el català, s’acaba tristament aquesta connexió natural’, explica Esteve Campus, president d’Òmnium Cultural de l’Alguer, en declaracions a VilaWeb.

L’Alguer, abandonada, però els empresaris es mouen
La ruta de Girona no és l’única que s’ha eliminat a l’Alguer: Ryanair només hi mantindrà aquest estiu nou rutes de les vint-i-una que hi tenia l’any passat; i al novembre deixarà d’operar totalment a l’aeroport de Fertília de l’Alguer. El motiu? De primer, Ryanair va argüir manca d’avions per a mantenir la connexió, però ben aviat les autoritats sardes van explicar que no era sinó una decisió estratègica de la companyia, en bona part motivada per l’augment de les taxes –d’un 40%– i la manca d’ajuts públics. Amb tot, és difícil d’atribuir a una única causa aquesta decisió. De fet, el govern sard pot ser sancionat per la Comissió Europea per haver concedit ajudes directes a Ryanair i no a través de publicitat, com han fet alguns altres territoris –Catalunya mateix. La incertesa sobre aquestes possibles sancions i la por de rebre’n de noves ha motivat també la reducció d’ajuts del govern sard a la companyia aquests darrers dos anys.

Sigui com sigui, alguna cosa ha canviat aquests dotze anys en què Girona i l’Alguer han estat connectades. ‘Els algueresos i els sards en general s’han adonat de la necessitat cultural i econòmica de mantenir una bona connexió amb Catalunya’, explica a VilaWeb Joan Elies Adell, delegat de la Generalitat a l’Alguer. Fins al punt que un grup d’empresaris algueresos ha reunit un fons d’un milió d’euros per a intentar que Ryanair o alguna altra companyia cobrís aquesta ruta. Aquests dies s’han intensificat les negociacions a diverses bandes per a cercar-hi una solució, i encara es mantenen, de moment sense èxit.

Per una altra banda, el dia 7 d’abril hi ha prevista a Roma una reunió entre el sots-secretari de Transports del govern italià, directius de Ryanair i el síndic de l’Alguer, Marco Bruno, que ja ha dit públicament que és urgent d’esmenar la situació. A l’Alguer calculen que la pèrdua de la ruta implicarà una baixada d’ingressos de 150 milions d’euros anuals per al sector turístic del nord-oest de l’illa.

Tot amb tot, per a Adell, la xarxa cultural de relacions entre catalans i algueresos teixida durant aquests anys no s’acaba amb Ryanair: ‘Ara serà més complicat de mantenir la relació, de moure turistes i artistes d’una banda a una altra, però s’han fet contactes i intercanvis sòlids que no es poden destruir tan fàcilment i que, amb vols o sense, romandran.’

Alternatives a Ryanair
A conseqüència de l’eliminació de la ruta, Grimaldi Lines ja ha anunciat que ampliaria a tot l’any la ruta per vaixell entre Barcelona i Porto Torres (a quaranta quilòmetres de l’Alguer), que fins ara només funcionava a l’estiu. Per via aèria les úniques comunicacions que restaran entre Sardenya i els Països Catalans són els vols d’Òlbia i Càller a Barcelona, de Vueling.

Ryanair, santa?
‘Santa Ryanair, salva l’alguerès’, cantava Claudio Sanna (lletra i vídeo), l’any 2007, en una coneguda cançó que il·lustrava d’una manera tan simpàtica com real el paper fonamental, i molt probablement involuntari, que la companyia aèria irlandesa tenia a l’hora de fer reviure l’alguerès, el català de l’Alguer, connectant la gent de l’Alguer amb la resta de territoris de parla catalana. Sanna ho explicava, també, en aquesta entrevista en vídeo de VilaWeb, l’any 2008. De fet, ha estat durant aquests anys de connexió amb el Principat que s’ha obert el primer ple municipal en català (vídeo), s’han començat a fer circulars de l’ajuntament en la nostra llengua i, sense anar més lluny, s’ha establert a la ciutat la delegació del govern de la Generalitat, amb Adell al capdavant.

‘Potser Claudio haurà de canviar la cançó sobre Ryanair’, diu sarcàsticament Campus, que assegura que els versos del tema de Sanna són un reflex plenament real d’això que ha passat a l’Alguer aquests anys, en què la llengua s’ha revifat. La resposta la va donar Claudio Sanna mateix diumenge en un concert a Berga:  ‘Sense Ryanair, aquesta és l’última vegada que canto aquesta cançó’, va dir. Campus, des de l’Alguer, ho veu clar: ‘Ryanair ja no és més santa.’

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem