Els passatgers identificats per oposar-se al retorn forçós d’un senegalès denuncien que la situació era ‘inhumana’

  • Acusen la companyia i la guàrdia civil d'actuar de forma 'desproporcionada' per buidar tot l'avió i culpar dels fets onze persones 'escollides a dit'

VilaWeb

ACN

17.07.2017 - 21:20
Actualització: 18.07.2017 - 10:43

Els passatgers que dissabte van ser identificats per la Guàrdia Civil per haver-se oposat al retorn forçós d’un ciutadà senegalès han denunciat públicament que la situació viscuda va ser ‘inhumana’.  ‘L’home cridava perquè estava emmanillat. Patia una angoixa extrema’, ha relatat aquest dilluns davant la premsa Mikel Basarte, un dels passatgers. Segons han detallat, la Guàrdia Civil va desallotjar tot l’avió per ordre del Comandant, que va advertir que no podia enlairar el vol mentre l’home senegalès seguís cridant i el passatge es mantingués dempeus. Va ser aleshores quan els agents van identificar sis passatgers per presumptament haver alterat l’ordre dins l’avió, als quals s’hi van sumar cinc identificats més retinguts en el moment de tornar a fer l’embarcament. Andrés Garcia, advocat assessor dels onze identificats, ha lamentat que l’actuació va ser “desproporcionada” i ha criticat que la policia va ‘escollir a dit’ qui eren els responsables de la situació.

Els identificats han comparegut davant els mitjans de comunicació després de trobar-se per primer cop aquest dilluns, ja que es tracta de persones que no es coneixien entre elles abans dels fets. Han assegurat que se senten ‘colpits’ pels fets viscuts al vol Vueling VY7888 que dissabte s’havia d’enlairar a primera hora de la tarda en destinació Senegal, però que es va endarrerir quatre hores perquè hi havia un ciutadà senegalès que viatjava retornat al seu país de forma forçosa. La situació va indignar bona part del passatge, i onze persones van ser identificades per la policia. Segons ha relatat Núria Costa, una de les identificades, van presenciar una situació de ‘patiment’ perquè l’home anava emmanillat i escortat per dos agents, i no parava de cridar desesperadament. ‘Desconeixem si el procediment era legal, però si la legalitat i la humanitat entren en contracció, primer hi ha la humanitat. I allà vam veure que s’estava produint quelcom inhumà’, ha afegit Mikel Basarte, que ha conclòs que la situació s’hagués pogut resoldre facilitant assistència mèdica al passatger que estava sent retornat. En aquest sentit, Andrés Garcia, advocat assessor dels afectats, considera que la companyia i la Guàrdia Civil haurien pogut resoldre la situació de tensió si haguessin fet baixar de l’avió només l’home senegalès per atendre’l i evitar l’angoixa en què es trobava. ‘És desproporcionat, quan no hi havia motius, fer baixar tota la gent. Es vol fer responsable aquestes persones del retard de l’avió, quan això és absurd des del punt de vista administratiu i dels drets humans’, ha reblat Garcia. Al mateix temps, l’advocat i assessor ha instat el Parlament de Catalunya a involucrar-se per a què no es repeteixin situacions com la viscuda dissabte. Garcia ha recordat que fa dos anys la cambra catalana va aprovar amb majoria de dos terços una resolució on demanava el tancament dels CIE i aturar les deportacions i retorns exprés. Garcia ha reclamat que es compleixi aquell text, assegurant que els fets del vol VY7888 s’haurien pogut evitar.

Pendents de la denúncia

Pel que fa a les persones identificades,  que van ser seleccionades de forma ‘totalment aleatòria’ i han criticat que en cap moment la Guàrdia Civil els va informar del motiu pel qual se’ls retenia, amb la conseqüent pèrdua de l’avió quan la resta del passatge va reembarcar. Segons Vueling, la companyia no va expulsar ningú del vol, sinó que aquestes onze persones van perdre l’avió perquè estaven retingudes per la policia quan tothom va tornar a entrar. Els afectats, però, sostenen que se’ls va senyalar per a què no poguessin volar. Andrés Garcia ha explicat que ara es mantenen a l’expectativa de saber si els onze identificats estan denunciats per la via administrativa, ja que només un d’ells va escoltar que podien ser multats per incomplir la Llei de Seguretat Aèria. ‘Però va ser a nivell verbal, no té cap tipus de validesa’, ha apuntat Garcia, insistint que desconeixen si existeix un expedient contra ells. Si finalment fossin acusats d’infringir aquesta llei, s’exposarien a una multa d’entre 90 i 45.000 euros, segons ha detallat l’advocat. Tant Andrés Garcia com els afectats han declinat concretar si emprendran cap tipus d’acció legal per denunciar els fets viscuts dissabte. Per ara descarten dur els fets a la Fiscalia i es mantenen a l’espera d’analitzar la situació amb tota la informació legal i policial a les mans. Sí que han exigit públicament a Vueling que els proporcioni explicacions del que va ocórrer, en referència al retorn de l’home senegalès i a l’exclusió dels onze passatgers.

Andrés Garcia ha aprofitat la situació per criticar públicament tant el fet que la companyia aèria fes el retorn forçós d’un ciutadà, com l’existència d’acords entre l’estat espanyol i grans companyies per fer vols on únicament viatgen passatgers deportats. És el cas d’un vol programat pel proper 24 de juliol a Guinea Conakry, que la plataforma Tanquem els CIE ha avançat que vol impedir. En relació a aquest vol, el Ministeri de l’Interior ha afirmat que Espanya té un acord amb aquest país en matèria de readmissió de persones en el marc del qual, del 19 al 23 de juny, una delegació del govern africà es va desplaçar a Espanya per identificar nacionals guineans. Interior ha volgut puntualitzar que l’ambaixada de la República de Guinea Conakry s’ha encarregat ‘únicament’ de donar compliment als tràmits als quals està obligada pel Dret internacional i els acords vigents.

Retorn forçós per manca de documentació

Fonts de la policia nacional han assegurat a l’ACN que el ciutadà que va desencadenar la situació viscuda dins l’avió que feia el trajecte Barcelona-Senegal era un home que estava sent retornat, i no deportat. Segons aquestes fonts, l’home havia intentat entrar al país sense tenir la documentació en regla i la policia espanyola no li va permetre l’accés, de manera que el va derivar a una espai d’àmbit internacional que hi ha dins l’aeroport destinada a aquest tipus de circumstàncies.Des d’aquesta sala, on la vigilància és competència d’Aena i, per tant, es gestiona amb agents privats, va ser des d’on es va tramitar el retorn. La policia espanyola explica que només va actuar en el moment d’impedir l’entrada al país quan va detectar que la documentació era incorrecta, i assegura que no va intervenir en cap altra qüestió perquè l’home no va arribar a entrar a territori espanyol. En aquest sentit, la policia puntualitza que no es va encarregar d’acompanyar el ciutadà durant el vol, sinó que els dos agents que custodiaven el passatger eren d’un cos de seguretat privada.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor