05.10.2024 - 13:39
|
Actualització: 05.10.2024 - 17:56
Un grup d’activistes veïnals i de la CGT ha pres accions directes per l’excés de turisme a les rutes dels autobusos 24 i V19 de Barcelona. Els activistes, equipats amb armilles grogues, han entrat dins els autobusos que s’aturen a la parada del CAP Larrard, al barri de Gràcia, a prop del parc Güell, han fet seure els turistes al fons del vehicle i han donat prioritat als veïns. A més, han fet aixecar els turistes dels seients reservats per a la gent gran i persones amb mobilitat reduïda. Els conductors dels autobusos han permès que els activistes ho fessin sense interferències.
Aquestes accions s’emmarquen dins les demandes de les entitats i associacions veïnals per a millorar la mobilitat i l’accés al transport públic en zones del barri, com ara els Tres Turons, on l’afluència en massa de turistes cap al parc Güell ha originat situacions que els residents veuen insostenibles. Els activistes reclamen a Laia Bonet, primera tinenta de batllia i presidenta de TMB, un seguit de mesures per a evitar el col·lapse de les línies de bus més emprades pels veïns, especialment la V19 i la 24, que sovint es veuen saturades pels visitants que es dirigeixen al parc Güell.
Reclamacions concretes per a millorar la mobilitat
Entre les demandes principals, els activistes insisteixen en la necessitat d’augmentar la freqüència de pas dels autobusos i garantir que la línia V19, reforçada fa poc, mantingui aquest reforç de manera permanent. Consideren que aquesta mesura, per si sola, no és prou, i per això reclamen que s’implanti un pla pilot d’agents informatius a les parades més conflictives. Aquests agents, segons que proposen, haurien de garantir que els turistes respectin les normes de convivència, com ara ocupar els seients adequats i facilitar l’ús del transport als residents.
El col·lapse de les línies de bus a la zona dels Tres Turons ha causat enfrontaments freqüents entre turistes i veïns, tal com han denunciat avui els activistes. A la parada del CAP Larrard, just a l’entrada del parc Güell, l’allau de visitants impedeix sovint el tancament de les portes dels autobusos, cosa que causa estrès als conductors i incomoditat als passatgers. A més, reclamen un augment de la freqüència dels autobusos de barri 119 i 114, que es veuen col·lapsats quan hi ha incidències, i que els vehicles siguin accessibles per a persones amb mobilitat reduïda, és a dir, que evitin els busos coneguts com a “ambulàncies”.
El turisme de masses, al punt de mira
Els activistes també han expressat la preocupació per l’impacte del turisme de masses a la zona. A més de la saturació dels autobusos, han denunciat la presència d’autocars turístics que creen macroparades i causen problemes de seguretat per a vianants i conductors. Sobre això, han demanat la instal·lació de baranes de seguretat i més mesures per a limitar la velocitat dels vehicles, especialment a la zona de la carretera del Carmel.
Una de les propostes més destacades és la reducció de la cabuda del parc Güell i la limitació de la publicitat d’aquest espai turístic als principals punts d’arribada de visitants a la ciutat, com ara les terminals de l’aeroport. També proposen de reduir l’horari d’obertura del parc als turistes per evitar la coincidència amb les hores punta laborals i així permetre una convivència més bona amb els residents.