L’actitud d’un pacient, clau perquè l’Àrea de Salut d’Alcoi es comprometi amb la llengua després d’una agressió lingüística

  • La Plataforma per la Llengua demana al centre que prengui mesures preventives

VilaWeb
Imatge d'arxiu d'una consulta.
Redacció
08.02.2024 - 17:39

L’actitud d’un pacient va esdevenir clau perquè l’Àrea de Salut d’Alcoi hagi pres mesures per a fer respectar els drets lingüístics de l’usuari. Els fets es remunten al 15 de desembre de l’any passat, quan un matrimoni va acudir a la consulta d’oftalmologia. En el transcurs de la visita, el pacient es va adreçar a l’acompanyant en català. La infermera que els va atendre els va increpar, pel simple fet de parlar la seva llengua i els va forçar a parlar en castellà. A més, després de sortir de la consulta, els va ridiculitzar davant la resta de pacients tot dient: “Aquest senyor no sap parlar castellà. Vosaltres, sí, veritat?”.

La gerència de l’Àrea de Salut d’Alcoi es va posar en contacte amb la víctima poc després de conèixer els fets i es va disculpar en nom del centre. Per altra banda, quan va ser coneixedora dels fets, Plataforma per la Llengua es va posar en contacte amb la gerència de l’Àrea de Salut d’Alcoi, que va obrir un procés informatiu per a aclarir què havia succeït.

Arran d’aquest procés, el personal del centre va reconèixer els fets. Tant el centre com l’Àrea de Salut d’Alcoi s’han compromès a vetllar pel respecte dels drets lingüístics dels valencianoparlants, i treballaran perquè no torni a passar.

“L’actitud de la infermera suposa un gravíssim i intolerable desconeixement de la normativa referent als drets lingüístics, a més d’una greu vulneració d’aquests. Cal recordar que els drets lingüístics són drets humans, que repercuteixen en les preferències lingüístiques i en l’ús que facin dels idiomes les persones (així com entitats o autoritats)”, apunta la Plataforma per la Llengua.

A partir d’aquest cas, el centre d’Alcoi ha informat que s’activaran, en conseqüència, els mecanismes derivats d’una hipotètica reincidència cap a la infermera que va vulnerar els drets lingüístics del pacient. A més, l’entitat ha demanat al centre que prengui mesures preventives, com ara enviar una circular interna de manera que tot el personal tingui clares les directives respecte als drets lingüístics dels catalanoparlants.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 6€ al mes

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor