Acte reivindicatiu del llegat de Xirinacs: “Ens marca el camí de la independència”

  • L'acte de la plaça de Sant Jaume de Barcelona, convocat per l'ANC, la Fundació Randa i Òmnium Cultural, ha aplegat milers de persones

VilaWeb
30.01.2025 - 18:55
00:00
00:00

L’ANC, la Fundació Randa- i Òmnium Cultural han reivindicat el llegat de Lluís Maria Xirinacs amb una jornada commemorativa a la plaça de Sant Jaume, que ha aplegat milers de persones que s’han afegit a les activitats convocades. Coincidint amb el Dia Internacional de la Pau les entitats organitzadores han celebrat el vint-i-cinquè aniversari de la plantada de Xirinacs davant del Palau de la Generalitat amb la lectura de textos de l’activista, parlaments d’entitats i també l’actuació musical d’Arnau Tordera i la coral “Xirinacs. Crida 2000-2025”. També s’han celebrat actes recordant l’acció del filòsof a València, Girona, Palma i Lleida.

 

VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb

La jornada ha conclòs a les sis del vespre amb la coral cantant la cançó “País Petit” de Lluís Llach, que ha donat pas als discursos dels representants de les entitats. El coordinador de la comissió d’Accions al Territori, Jordi Pesarrodona, ha proclamat que el llegat de Xirinacs “ens marca el camí de l’alliberament nacional a través de la lluita no-violenta, amb tenacitat constància i perseverança”. Genís Vives, en representació d’Òmnium Cultural, ha assenyalat com Xirinacs va predicar en un context molt advers: “Això ens recorda que cal continuar picant pedra, cal persistir, com ho va fer ell, sabent que tornaran a venir temps millors”.

Dolors Marín, membre del patronat de la Fundació Randa, ha recordat “l’esperit comunitari” que ens llega Xirinacs i que va florir durant el Primer d’Octubre i les consultes d’Arenys de Munt: “Les seves llavors s’escampen arreu de la nació que floreixen en l’experiència valenta, autodeterminada, autoorganitzada, popular i rebel de l’1-O”. Més tard s’ha llegit el manifest ‘Crida 2000 Països Catalans de Xirinacs’, que recull els punts més importants del discurs i del reclam de l’activista. Per, finalment, acabar la jornada reivindicativa amb la Santa Espina.

D’altra banda, en el marc de la commemoració i reivindicació de la figura de Xirinacs, la Fundació Randa organitzarà altres actes, com ara el 2 de febrer a Cardedeu, en la qual hi assistirà el president de l’Assemblea, Lluís Llach, acompanyat de secretaris nacionals de l’entitat, el 15 de febrer a Valls i a Amposta i Catalunya Nord a una data encara per determinar.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

dldtdcdjdvdsdg
272829303112345678910111213141516171819202122232425262728123456789
dldtdcdjdvdsdg
272829303112345678910111213141516171819202122232425262728123456789
Fer-me'n subscriptor