14.08.2017 - 18:32
El ballarí i director Carlos Acosta debuta a Espanya amb aquesta coproducció d'”aires diversos”
BARCELONA, 14 (EUROPA PRESS)
La companyia cubana Acosta Dansa clausurarà el Festival Castell de Peralada aquest dijous amb un espectacle d'”aires diversos”, on fusionarà neoclassicisme i contemporaneïtat en un repertori en què recupera coreografies cubanes i espanyoles, ha explicat el ballarí, coreògraf i director Carlos Acosta en una trobada amb els mitjans.
Després de la seva carrera com a estrella internacional del ballet, Acosta debutarà a Espanya amb el citat espectacle que ha iniciat gira internacional de la mà de la seva nova companyia que va fundar fa un any a l’Havana amb el doble objectiu de portar el món a Cuba i Cuba al món.
Per a l’ocasió, mostrarà una coproducció al costat de Sadler’s Wells i Valid Productions que comença amb ‘El creuer sobre el Niàgara’, de la coreògrafa cubana Marianela Boán, que uns ballarins amb vestuari escàs i coreografies minimalistes fan un exercici de fisicalitat de mitja hora per donar pas a ‘Memòria’.
La següent peça és un número sol de dansa urbana, de Miguel Altunaga, que estarà acompanyada de la música del compositor mexicà d’electrònica Murcof, per complementar el ritme sincopat de l’obra, ha explicat el ballarí i director.
Per tancar la primera part es faran patents les coreografies del ‘Faune’ de Sidi Larbi, les més esperades de l’espectacle de clausura que, en la seva segona part, preveu la representació concatenada d”End of Estafi’ de Ben Stevenson amb música de Sergey Rachmaninoff; ‘Anadromous’, de Raúl Reinoso; ‘Two’, de Russel Maliphant, i ‘Alrededor no hay nada’, de l’espanyol Goyo Montero.
Sobre aquesta última, Acosta ha subratllat que l’espanyol va fer aquesta obra dramàtica originalment per al Ballet Nacional de Cuba, i aquesta va ser premiada pel Festival Internacional de Ballet de l’Havana.
Acosta, que té la vista posada en la nova pel·lícula basada en la seva autobiografia, la qual es començarà a rodar al novembre al comandament de la cineasta Icíar Bollaín i guió de Paul Laverty, ha ressaltat la diversitat de la dansa de la seva companyia, a la qual li interessa la línia clàssica, el hip-hop i la contemporaneïtat.
“Espero que Catalunya valori el repertori que li oferirà aquest embrió de companyia que no arriba ni als dos anys” de marxa amb la finalitat de deixar-li a Cuba un llegat, on el repertori en l’àmbit de dansa està molt estancat, ha observat Acosta, que persegueix crear un planter de dansa cubana.
INICIS EN LA DANSA
“El meu pare em va obligar a ballar. No vaig poder decidir el meu futur”, ha evocat Acosta sobre els seus inicis al món de la dansa, en què es va introduir a força de balls de ‘break dance’, que més endavant el portarien al ballet.
“Em semblava el més terrible, i ara és el millor que m’ha passat”, ha remarcat el ballarí i director, que ha criticat una sobrerepresentació de ballarins blancs, i ha demanat que els escenaris reflecteixin la diversitat del món real.
El director del festival, Oriol Aguilà, ha celebrat que Acosta és un dels ballarins que sempre ha volgut portar el certamen, i ha aplaudit que aquest muntatge tanqui una edició molt marcada per la dansa i la generositat d’un ballarí que ara combina el ball amb la direcció.