25.03.2025 - 15:59
|
Actualització: 25.03.2025 - 17:36
El Consell de la UE, on seuen els estats, i el Parlament Europeu han arribat a un acord per a rebaixar l’edat per a conduir a disset anys. Els colegisladors de la UE han tancat aquesta matinada un pacte provisional per a avançar l’edat per a conduir turismes i camions si el conductor va acompanyat d’un adult “amb experiència”. Pendents de l’aprovació formal i l’aplicació posterior als estats, la nova directiva també implicarà d’allargar la validesa dels permisos de conduir fins als quinze anys d’ençà de la seva expedició.
El Consell de la UE i el Parlament Europeu ara han d’aprovar respectivament la nova directiva, que entrarà en vigor vint dies després de la seva publicació al butlletí oficial de la UE. Els estats membre tindran quatre anys per transposar la nova directiva a la seva legislació.
Normes més estrictes per a conductors novells
Els canvis legislatius també preveuen normes més estrictes als conductors novells almenys els primers dos anys. Amb aquesta mesura, Brussel·les busca reduir el risc d’accidents entre els nous conductors, ja que dues col·lisions mortals de cada cinc impliquen conductors menors de trenta anys.
Quan s’apliqui la nova directiva, les proves teòriques i pràctiques hauran de comprovar que els conductors tenen consciència sobre “la seguretat dels vianants, ciclistes, patinets i altres usuaris de micromobilitat”. Finalment, la proposta de la CE per reduir la validesa del carnet de conduir als ancians a cinc anys no ha prosperat i la directiva només exigeix que els conductors “omplin una autoavaluació” sobre les seves aptituds físiques i mentals abans d’obtenir el permís de conduir i en cada renovació.
Nou carnet digital
A banda d’aquestes modificacions, la revisió de la directiva preveu la creació d’un carnet de conduir en format digital. El permís digital es trobarà disponible per a tots els ciutadans de la UE a finals del 2030 i es trobarà dins de la futura “Cartera d’identitat digital europea”, afirma el Consell de la UE en un comunicat. Els conductors podran continuar utilitzant el carnet físic. Les dues versions seran vàlides durant quinze anys.
Més enllà d’agilitzar la seva renovació, això també facilitarà als diferents estats l’intercanvi d’informació i una persecució més efectiva de les infraccions que es produeixen entre països. Segons les dades de l’executiu, al voltant d’un 40% dels delictes a les carreteres de la Unió Europea queden impunes, o bé perquè el conductor no va ser identificat o perquè no se’l va multar.