“Una tragèdia evitable”: per què els experts feia anys que temien l’accident aeri de Washington

  • L'aeroport Ronald Reagan de Washington, prop del qual va tenir lloc l'accident, rep gairebé el doble de passatgers anuals dels que s'havien previst originalment

VilaWeb
Equips de rescat cerquen al riu Potomac, a Washington, restes de l'avió d'American que va col·lidir amb un helicòpter de l'exèrcit dels Estats Units ahir (fotografia: Jim Lo Scalzo/Efe).
30.01.2025 - 21:40
00:00
00:00

The Washington Post · Ian Duncan, Lori Aratani, Spencer S. Hsu i Michael Laris

L’espai aeri sobre el riu Potomac, on un helicòpter de l’exèrcit nord-americà i un avió de passatgers van col·lidir ahir a la matinada, és una de les zones dels Estats Units que més complicacions presenta per als pilots, i els obliga a seguir capes i capes de procediments de seguretat per a evitar possibles catàstrofes.

Els helicòpters de l’exèrcit i els helicòpters de la Guàrdia Costanera dels Estats Units sovint volen a baixa altura sobre el riu, compartint l’espai aeri amb avions que vénen de l’aeroport Ronald Reagan de Washington o s’hi dirigeixen. La congestió en les rutes que envolten l’aeroport fa anys que suscita preocupacions entre els experts en seguretat aèria. Originalment, l’aeroport de Washington es va construir per rebre uns quinze milions de passatgers l’any; ara en rep uns vint-i-cinc milions.

Dennis Tajer, pilot de l’aerolínia American, explica que aquesta congestió exigeix que els pilots no perdin cap detall a l’hora d’aterrar o enlairar-se.

“És com un formiguer de dimensions enormes”, diu Tajer, portaveu del sindicat de pilots d’American Airlines, sobre l’aeroport de Washington. “És extremadament compacte, i gestiona un volum molt gran de trànsit.”

Per causes que encara han d’aclarir-se, els nombrosos protocols i sistemes que custodien la seguretat de l’espai aeri de la capital dels Estats Units van fallar a l’uníson la matinada d’ahir, dijous, quan un helicòpter militar en missió d’entrenament i un vol d’American procedent de l’estat de Kansas van col·lidir sobre el riu mentre l’avió es preparava per a aterrar.

Les feines de rescat van continuar durant el dia d’ahir, però fins ara no s’ha trobat cap supervivent entre els seixanta-quatre passatges que viatjaven a l’avió i els tres soldats que anaven a bord de l’helicòpter. Els detalls de l’accident susciten tota mena d’interrogants sobre un espai aeri altament transitat –com ara, què va fallar en la comunicació entre les naus implicades en l’accident i els controladors aeris, o bé si els protocols implementats pels controladors aeris i les aerolínies per a evitar col·lisions d’aquesta mena són prou efectius.

“Sabem que els sistemes [de seguretat] han estat sota molta pressió”, diu Tajer, que remarca que no representa pas els pilots de PSA Airlines, la filial d’American a què pertanyia l’avió implicat en l’accident.

Les rutes designades per als helicòpters que sobrevolen la regió de Washington solen seguir el curs dels rius de la zona. Scott Dunham, investigador jubilat de l’agència del govern nord-americà que s’encarrega de vetllar per la seguretat en el transport, explica que les informacions preliminars apunten que, en el moment en què va col·lidir amb l’avió d’American, l’helicòpter anava per una d’aquestes rutes per la riba oriental del Potomac. En el moment de l’accident, els controladors estaven en contacte amb l’helicòpter.

“És una ruta en què els helicòpters poden volar a altures molt baixes”, explica Jeff Guzzetti, un altre ex-treballador de l’agència. Diu que ara el govern nord-americà i els controladors aeris se centraran a esbrinar què va fer que les rutes i altures d’ambdues naus s’encreuessin en el moment de la col·lisió.

Els avions comercials van equipats amb un sistema d’alerta de col·lisions conegut com a TCAS, que emet alertes verbals als pilots per a evitar xocs imminents. Segons que explica Ross Aimer, pilot jubilat de l’aerolínia United, la freqüència de les alertes d’aquest sistema es restringeix a mesura que els avions s’acosten a terra per no distreure els pilots en el moment de l’aterratge. Per tant, és possible que el TCAS de l’avió funcionés i detectés l’helicòpter en els moments previs a l’accident, però que no s’activés perquè la nau es trobava a una altura molt baixa i en un espai aeri molt transitat.

L’accident va tenir lloc en un dels corredors aeris de més importància estratègica dels Estats Units, atesa la proximitat de les rutes a la Casa Blanca, el Capitoli, el Pentàgon i moltes més instal·lacions civils i militars. La regió acull tres aeroports principals, onze aeroports regionals i cinquanta-cinc heliports, una xifra que no inclou els heliports gestionats per l’exèrcit nord-americà.

Segons un informe presentat el 2021 al congrés dels Estats Units, una cinquantena d’entitats van operar uns 88.000 vols d’helicòpter a l’àrea metropolitana de Washington entre el 2017 i el 2019.

El 2023, un grup de diputats va proposar d’afegir noves rutes de llarga distància a l’aeroport Ronald Reagan de Washington. Uns altres s’hi oposaren, tot argumentant que suscitava massa interrogants en matèria de seguretat aèria.

L’any passat, el congrés dels Estats Units va afegir cinc noves rutes d’anada i tornada a l’aeroport. La decisió es va adoptar tot i les objeccions dels representants de Washington, que feia temps que argumentaven que l’aeroport estava al límit de la seva capacitat.

El darrer accident mortal d’una aerolínia comercial als Estats Units va ser el 2009, fa gairebé setze anys. Però d’ençà del 2023, a mesura que el trànsit aeri al país s’ha anat recuperant de l’impacte de la pandèmia, els reguladors aeris han hagut d’actuar per a evitar que com més va més incidents entre aeronaus derivessin en col·lisions com la d’ahir a Washington.

Aquests darrers anys, les autoritats aèries nord-americanes han investigat tres d’aquests “quasi accidents” a la rodalia de l’aeroport Ronald Reagan. L’any passat, se’n van registrar dos força seguits, cosa que va atiar la preocupació sobre la seguretat de l’espai aeri de la ciutat. En un d’aquests incidents, els controladors van ordenar un avió de l’aerolínia Southwest que travessés una pista mentre un avió de l’aerolínia JetBlue hi començava l’enlairament. En l’altre, un avió d’American que es disposava a enlairar-se va ser a punt de col·lidir amb un avió de l’aerolínia King Air que aterrava en una pista de la vora. Ambdós incidents són ara sota investigació.

Michael McCormick, professor associat de la Universitat Aeronàutica Embry-Riddle i expert en el control del trànsit aeri, explica que el fet que hi hagi molts menys controladors aeris treballant de nit que no pas de dia podria ser un altre factor que expliqués l’accident.

“Ha estat una tragèdia evitable i desafortunada”, sentencia.

 

 

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

dldtdcdjdvdsdg
272829303112345678910111213141516171819202122232425262728123456789
dldtdcdjdvdsdg
272829303112345678910111213141516171819202122232425262728123456789
Fer-me'n subscriptor