A la manera de Fuster

  • La reflexió nacional i cívica de Joan Fuster té aquest doble vessant, justament: l’afirmació de la catalanitat i la pràctica de la racionalitat

Núria Cadenes
22.06.2022 - 21:40
VilaWeb

A mesura que el llegim, se’ns desplega: vet aquí una de les grandeses de l’obra, extensa, intensa, incitadora de Joan Fuster. I d’acord que no ens haurien de caldre excuses per a llegir-lo (ni per a rellegir-lo, que des de l’aforisme famós ja sabem que és l’única manera seriosa de llegir), però tampoc no passa res si un toc o recordança (en forma d’any commemoratiu, per exemple) ens ofereix el pretext de tornar-hi. De tornar a fer un article sobre Fuster, per exemple. Perquè sí. Per ganes de fer-lo. Perquè Fuster no s’acaba, perquè tiba i burxa i estimula i ahir en parlaves a la Biblioteca de Catalunya i demà en sentiràs més coses qui sap on i ara, davant el full en blanc metafòric que és la pantalla de l’ordinador, les incitacions assalten i assalten i assalten fins que el prenen.

Per compartir això que parlàvem ahir, per exemple: la manera de fer de Joan Fuster, aquesta contínua, sistemàtica, pràctica reivindicació de la raó. No pas en el sentit de tenir-la (“tots, si arribem a tenir raó, la tenim a mitges”), i encara menys d’imposar-la, sinó de fer-la servir, és a dir, de raonar.

Diu Enric Sòria que Joan Fuster era un escèptic en un país de fervorosos. Trobo que és una bella descripció. A l’entrevista que Montserrat Roig li va fer per a la televisió (fonda i llarga i sense cercar la gracieta ni el titular cridaner: quina enyorança), ell mateix ho explicava clarament (tan clarament, que sembla un redactat: així parlava Fuster, amb aquesta precisió): “L’escepticisme és un mètode, és posar a prova les teves idees permanentment, i les idees dels altres, és una desconfiança inicial, però no per a abolir un principi de veritat, sinó per a depurar-lo.”

La reflexió nacional i cívica de Joan Fuster té aquest doble vessant, justament: l’afirmació de la catalanitat, diguem-ne, com a projecte de futur col·lectiu, de modernitat positiva (“la ‘unitat’ que som abraça i tolera una pluralitat perceptible”), i l’exigència (l’autoexigència, també) i la pràctica de la racionalitat.

No era un filòsof, no va confegir un sistema de pensament. No era aquesta la seva pretensió. Fuster va saber bastir un discurs d’idees coherent i amarat dels arguments d’autors que li servien d’antecedents reconeguts i reivindicats, els de l’escola de l’humanisme racionalista, els il·lustrats als quals anomenava “llibertins”. I el seu combat de fons, salvant la distància dels segles i les circumstàncies, era el mateix: contra l’escolàstica inquisitorial, contra la immobilitat històrica de l’absolutisme. Montserrat Roig li va preguntar en què creia. La resposta va ser clara: “Crec en la vida, en l’home en el sentit clàssic del vell humanisme, és a dir, en la plenitud dels seus drets i llibertats.”

Tot al llarg de l’obra que ens va deixar escrita, ja fos en textos d’explícit calat intel·lectual, d’estudi literari o històric específic, de “pamflet” per a l’acció cívica i política, de circumstància amb aparença superficial, etcètera, s’hi pot trobar, sempre, explícita o implícita però sempre, la reivindicació del fons i la manera de fer que representen els valors propis d’aquell humanisme racionalista i il·lustrat: amb el reconeixement i el respecte per la diversitat humana (tant pel que afecta als individus com pel que respecta a les societats que aquests individus conformen); amb l’afirmació del mètode científic com a manera d’aproximació a la realitat; amb l’escepticisme i el dubte racional (“propugno la suspicàcia metòdica, però”); amb la defensa irreductible de la llibertat de pensament i d’opinió (aquell antidogmàtic definir-se, si és que els preguntaires li insistien que trobés definició, com a “liberal addicte al Manifest comunista“, perquè “és un llibret molt il·lustratiu”, i perquè “convé que la gent se’l llegesca, i després que adopte l’actitud que vulga”); amb la denúncia de l’autoritarisme (prengui el color que prengui); amb el gust pel contrast d’idees i amb la disposició oberta a qüestionar les pròpies (tan complicat sempre): “Jo, pràcticament sempre, he estat en contra de tot el que ha dit Unamuno, però la seva obra t’obliga a pensar i a prendre posicions”; amb la pretensió de sotmetre la realitat a la crítica de la raó (que no és una raó dogmàtica i encarcarada sinó atenta al context i a la història, i, sobretot, posada al servei del benestar humà). I, en fi, amb l’assumpció de la perfectibilitat humana. I, lligada amb ella, l’aspiració al progrés social sense que s’entengui com a conseqüència de cap determinisme però sí com a possibilitat certa, fruit de l’acció.

La importància d’aquest corpus d’idees ordenades i presentades amb brillantor característica, excitants de noves idees en contrast o continuació (“Corregir i augmentar, això és la cultura”) radica, també, en el seu paper de revulsiu social. I ha tingut un impacte fort, una translació directa en fets, en iniciatives culturals, associatives, cíviques, polítiques. Ben podem dir que en aquest país hi ha un abans i un després de Joan Fuster. Però és que, al mateix temps, n’hi ha un altre, d’impacte, val a dir, com una lliçó fins i tot més profunda, més de maneres de fer i d’entendre el món, i és precisament el d’aquesta reconnexió amb l’humanisme racionalista il·lustrat, i tot el que això implica. I aquest seu pensament elaborat, i la manera de fer que modela i que n’emana, té una actualitat i una vigència absolutes.

Perquè l’humanisme fusterià, racionalista, escèptic i profundament capficat pel benestar humà (pel benestar específic de cada persona diferenciada de les altres i pel benestar al qual tenen –tenim– dret d’aspirar i de reclamar també en el conjunt que formem com a societat), la seva preocupació gramsciana per la transformació positiva dels valors socials dominants, són l’eina necessària, fins i tot diria que imprescindible, contra l’emergent populisme irracionalista i reaccionari, legitimador de desigualtats i opressions, i negador de l’existència de la realitat i de la veritat com a fets contrastables.

Potser ens ho hauríem de prendre com un propòsit útil per a encarar aquest nostre trasbalsat tram del segle XXI, això de fer a la manera de Fuster.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor