18.09.2023 - 21:40
|
Actualització: 19.09.2023 - 10:56
“Ens n’anem de vacances, ben aviat tornarem.” “Necessitem una mica de relax i descans. OpinaCat tanca la paradeta, però apunteu a l’agenda que el 12 de setembre, si Déu vol, tornem.” “Ens tornarem a trobar. El Fax de 8TV tornarà com sempre.” Els programes de 8TV es van acomiadar de l’audiència a final de juliol prometent que tornarien al setembre, però no han tornat pas. Tancaven la segona temporada de la nova vida de 8TV, sota el mandat de Nicola Pedrazzoli. L’havien començada amb un cop sobre la taula, anunciant fitxatges com els de Vicent Sanchis, Dani Senabre, Pilar Rahola, Maria de la Pau Janer i programes com El Fax de 8TV, un programa de debat que volia recollir l’herència i l’audiència del FAQS, que TV3 havia anul·lat. Un any després, el panorama és desolador: l’empresa productora de 8TV és en concurs de creditors i actualment no se sap si podrà emetre nous programes.
Fonts internes del canal consultades per VilaWeb manifesten la incertesa amb què viuen. Ara com ara, un administrador concursal i l’empresa estudien si poden continuar existint o si se n’ha de demanar la liquidació. Encara no han passat a la temuda pantalla en negre, però els continguts que es poden trobar al canal són molt poc atractius: reposicions de la temporada anterior, westerns i telefilms, televenda, i un suposat programa divulgatiu de baix cost que ha valgut a 8TV una multa per publicitat encoberta. De moment, no hi ha cap previsió que la situació canviï a curt termini i tot dependrà si 8TV troba nous inversors que puguin salvar-la.
En el comunicat que anunciava el concurs de creditors, Pedrazzoli atribuïa la complicada situació econòmica al sistema de mesura d’audiències de Kantar Media –que diu que infrarepresenta l’audiència dels canals petits– i la desaparició de FibraCat i Barça TV, que llogaven una freqüència de TDT cadascuna a l’empresa que gestiona 8TV, fet que representava uns ingressos anuals de dos milions d’euros. Uns problemes particulars que s’afegeixen als problemes generals del mercat televisiu: la caiguda de les inversions publicitàries, com més va més abocades a la publicitat digital, més segmentada segons l’usuari; i el canvi de consum de televisió per la irrupció de les plataformes de televisió a la carta.
“Si 8TV no és viable, no ho ha estat per manca d’un projecte sòlid, amb els millors professionals, i dut a terme amb la màxima austeritat”, deia, i avisava: “Amb aquests condicionants, cap mitjà de comunicació televisiu privat a Catalunya no és viable ni ho serà. Tot el sector està en perill per la davallada constant de la publicitat. I, amb el sector, també la nostra llengua, el català, que quedarà afectada i novament en retrocés a la televisió.”
Mentre no se soluciona, els treballadors dels programes han hagut de cercar altres ocupacions. “La majoria dels treballadors són autònoms, fixos discontinus o contractats per productores per fer els programes. Ens espavilem”, diu a VilaWeb el presentador d’un dels programes destacats de la temporada anterior, que tampoc no té data de tornada.
Formalment, l’únic programa que s’ha acomiadat és El circ, l’espai que feia les millors audiències. Ho va dir el seu presentador, Frank Blanco, al seu Instagram personal: “Us anuncio que a causa de la situació actual de 8TV, i tot i que les dues parts en teníem voluntat, al setembre no tornarà la tercera temporada d’El circ. Gràcies a l’equip que el va fer possible, a convidats i col·laboradors que hi van participar, i als espectadors.”