15.09.2022 - 21:03
|
Actualització: 15.09.2022 - 23:13
Un 70,8% de les empreses del sector automòbil pateix els efectes de la crisi de microxips. És una de les principals conclusions de l’informe ‘Auto Mobility Trends 2022‘, que detalla que un 46,2% de les companyies nota un impacte “molt fort” arran de la manca de components electrònics i un 24,6% qualifica l’afectació d’important. L’impacte més gran el pateixen els fabricants de vehicles, seguits dels concessionaris. Quant a la guerra a Ucraïna, l’informe indica que ha afectat un 61,8% de les companyies i ha agreujat l’escassetat d’oferta de vehicles. En la presentació de l’informe, Juan José Berbel, soci de la consultora Metyis, encarregada d’elaborar el baròmetre, ha remarcat que el futur del sector a curt termini és incert.
Davant d’aquest escenari, la meitat de les companyies diuen d’haver optat per un expedient de regulació temporal d’ocupació (ERTO). Una de cada quatre empreses ha optat per finalitzar contractes temporals, i també una de cada quatre ha reduït o paralitzat inversions. Només un 8% de les empreses diuen d’haver acomiadat treballadors amb contracte indefinit.
Un 36,2% de les companyies assegura que durant el 2021 va intensificar les seves inversions, mentre 4 de cada 10 les van mantenir. Només un 22% de companyies van reduir la seva aposta inversora. De cara a finals del 2022, les companyies diuen que les inversions més grans les concentren els vehicles elèctrics.
El document també ofereix dades sobre ocupació. Gairebé 3 de cada 4 empreses assegura que mantindrà o augmentarà la seva plantilla durant el 2022. Per contra, tan sols un 20,8% de les companyies enquestades indiquen que retallarà efectius. Així mateix, les empreses que més contractacions preveuen són les de nova mobilitat.
En la presentació de l’informe, el conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent, ha remarcat la importància de posicionar-se correctament malgrat totes les incerteses que envolten el sector i ha reivindicat la importància per l’automoció que tindrà el Pacte Nacional per la Indústria (PNI), signat la setmana passada, i que té un pressupost de més de 3.000 milions d’euros.
Per la seva banda, el vicepresident de compres de Seat i responsable del projecte ‘Future: Fast Forward’, Alfonso Sancha, ha dit que la “nova normalitat és la inestabilitat” pel sector de l’automoció a causa dels problemes per abastir-se de microxips. De fet, Seat acaba de pactar un ERTO amb la plantilla de tres mesos per adaptar-se i flexibilitzar la producció quan no hi hagi prou peces per fabricar.