28.06.2021 - 17:51
Pilotar una barca situada a quatre-cents quilòmetres de distància és possible gràcies al 5G. Així ho ha volgut demostrar avui a la tarda l’operadora Orange, que des del seu estand del Mobile World Congress ha fet que els seus visitants transmetessin les ordres al motor de l’embarcació i aquesta respongués en mil·lèsimes de segon des de la Marina de València. El director de Transformació de Xarxa d’Orange, Miguel Ángel Almonacid, ha explicat a l’ACN que es tracta d’un cas amb ultrabaixa latència i que això permet de governar la barca amb la “mateixa precisió” que si ho fes des de la mateixa embarcació utilitzant unes ulleres de realitat virtual.
Almocanid, afegeix que això és possible pel “moltíssim ample de banda”. “Ens permet de portar molts fluxos d’informació d’un vídeo en 8K que es traslladen a les ulleres de realitat virtual i una immersió com si estiguéssim dins de la barca”, continua Almonacid. L’experiència ha comptat amb la col·laboració de ZTE, l’institut iTeam de la Universitat Politècnica de València i la Marina de València.
Pel directiu, totes aquestes prestacions ajuda a una sensació “molt immersiva” i que “sigui molt fàcil adaptar-se” i deixi enrere el retard que hi havia en simuladors anteriors. Almonacid ha recordat que la implantació del 5G obre la possibilitat a molt altres terrenys com el de la medicina i la salut, un dels principals temes presents en aquesta edició del Mobile World Congress, molt més reduïda per la pandèmia i que ha començat aquest dilluns al recinte de Fira Gran Via de l’Hospitalet de Llobregat. Un altre camp d’aplicació és la indústria, on el 5G ajuda a controlar la cadena de producció en temps real, entre d’altres.mm
D’altra banda, Orange ha fet una altra demostració que ha consistit en la realitat simulada en 3D amb interacció real de l’usuari. En aquest cas, no eren necessàries les ulleres de realitat virtual. Dues persones que es trobaven davant de dos monitors han tocat i fet moure un objecte 3D a l’altre dispositiu en mil·lèsimes de segon i després d’enviar l’ordre al centre core de l’operadora a Madrid.