La literatura digital i les noves tecnologies, eixos centrals de la temporada a l’Arts Santa Mònica

  • Les exposicions ‘Paraules pixelades’ i ‘Real Time’ estrenen el cicle d’enguany

VilaWeb

Redacció

29.01.2016 - 02:00

L’Arts Santa Mònica estrena una temporada centrada en les noves tecnologies i la repercussió que tenen en el món de l’art. Jaume Reus, el director, diu que la intenció d’aquest cicle és crear vincles entre la cultura digital i la ciutadania. Tanmateix, la programació és àmplia i inclou exposicions més tradicionals en què es podrà veure cinema, literatura, fotografia i còmic.

L’exposició ‘Paraules pixelades’ va inaugurar ahir la temporada. És un reconeixement a la literatura digital, segons Laura Borràs –directora de la Institució de les Lletres Catalanes i una de les comissàries. Borràs diu que té l’objectiu d’acostar al públic la realitat desconeguda d’aquesta literatura digital, que la gent moltes vegades ‘malconeix’ o en té un concepte negatiu.

Per una altra banda, l’exposició vol mostrar una evolució històrica d’aquesta disciplina, amb autors que van des de Michael Joyce, un dels pioners –’l’Homer de la literatura electrònica’, segons Borràs–, fins a creadors actuals com ara Isaías Herrero. També s’hi inclouen escriptors com Màrius Sampere o Luís Calvo, que solem veure en la literatura de paper, però que han fet alguna incursió en el món digital.

‘Real Time’, art en temps real
El Santa Mònica ha decidit que les exposicions ‘Paraules pixelades’ i ‘Real Time’ s’inaugurin alhora per l’estreta connexió que tenen. L’element principal que transmet ‘Real Time’ és la manera com les noves tecnologies han afectat la percepció que tenim del temps. És diferent, per exemple, la impressió que es té d’una obra que determina per si mateixa el temps que la podem contemplar –com passa amb vídeos, performances i més formes de nous mitjans–, de la percepció de l’art tradicional, quan és l’espectador qui decideix quant temps dedica a cada obra.

L’exposició vol demostrar que viure en l’estat de connexió permanent al qual ens arrosseguen les noves tecnologies ens porta a formar part d’un present que no és el nostre, sinó el que descriuen els mitjans i les xarxes socials.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor