02.02.2024 - 16:35
|
Actualització: 02.02.2024 - 17:22
3Cat ha presentat un pla d’impuls lingüístic amb trenta mesures per a implantar entre enguany i l’any que ve per fer-hi créixer la presència del català. Una de les potes centrals del pla és la responsabilitat dels treballadors –tant interns com de les productores– com a agents lingüístics, tot recordant que un dels mandats fundacionals de TV3 és la promoció de la llengua i la cultura catalanes. Fonts de 3Cat precisen que per aconseguir-ho es faran grups de treball, seguiments i assessoraments lingüístics per millorar aquelles carències que hagin pogut mostrar.
El pla també inclou mesures com ara l’opció pel doblatge de continguts en català, tant a la plataforma pròpia com a les altres plataformes comercials, a les quals es continuaran cedint els doblatges i les subtitulacions fetes en algun moment per TV3. Enguany, la xifra de films i sèries internacionals d’èxit disponibles en català a la plataforma 3Cat creixerà d’un 34%, si es compara amb els que es van oferir el 2023.
A més, es faran més d’una vintena de programes específics sobre llengua per a la plataforma 3Cat, la televisió i la ràdio. Durant el 2024 se n’estrenaran una desena, amb la idea de promoure l’aprenentatge del català, i es publicaran càpsules de llengua a les xarxes socials. A més, és previst que a final d’any s’estrenin dos videojocs en català, un àmbit fins ara inexplorat pels mitjans públics catalans.
En quart lloc, el pla dóna molta importància a reconnectar el model lingüístic de 3Cat amb els infants i adolescents amb una “llengua modèlica i pròxima” des de les diferents finestres del canal, especialment a les xarxes socials. Es promourà la terminologia en català, especialment la digital, per evitar interferències de l’anglès o el castellà. En aquest sentit, es renovarà el portal ésAdir, que ofereix al públic general els recursos lingüístics de 3Cat, amb un nou entorn web més accessible i fàcil d’emprar. A més, treballen amb unes altres corporacions europees per fer més accessible l’aprenentatge del català a nouvinguts.
El pla també inclou la visibilització de la diversitat d’accents del català, el reimpuls de les delegacions a les Illes i el País Valencià, i la reobertura de la de Catalunya Nord, i l’organització d’una Setmana de la Llengua, un esdeveniment anual que amari de continguts explícitament lingüístics totes les finestres de 3Cat.
“El pla té l’objectiu de tornar a situar el català com a llengua d’ús social, especialment entre el públic més jove”, ha explicat la presidenta de 3Cat, Rosa Romà. I ha afegit: “No podem abaixar la guàrdia. Les noves formes de consum, l’auge dels continguts digitals i de les noves plataformes en un espai global en què la nostra llengua és insignificant ens obliga a ser encara més rigorosos i responsables amb la nostra missió fundacional: posicionar la llengua catalana a tots els àmbits de la nostra societat com un element de cohesió.”