26J.- Rajoy centra la seva campanya a agitar l’exvotant del PP per frenar Podem davant de la incertesa del resultat

  • Les gravacions a Fernández Díaz i el triomf del 'Brexit' es colen en la recta final de campanya amb un impacte difícil de calibrar La campanya ha mostrat la part més humana de Rajoy: programes televisius o mítings amb vaques i entre carxofes

VilaWeb
Redacció
25.06.2016 - 12:15

Les gravacions a Fernández Díaz i el triomf del ‘Brexit’ es colen en la recta final de campanya amb un impacte difícil de calibrar

La campanya ha mostrat la part més humana de Rajoy: programes televisius o mítings amb vaques i entre carxofes

MADRID, 25 (EUROPA PRESS)

El PP està convençut que guanyarà les eleccions, però les expectatives de vot que es concedeixen a la coalició Units Podem ha fet créixer la preocupació en el partit, conscient que la suma del bloc d’esquerres podria desallotjar-los del Palau de la Moncloa. A ‘Gènova’ estan satisfets amb la seva campanya perquè creuen que ha calat la seva crida al vot útil per frenar Pablo Iglesias, si bé admeten que és difícil de calibrar quin és l’efecte que tindran a les urnes temes com el triomf del ‘Brexit]’ o les gravacions al ministre Jorge Fernández Díaz, que han marcat la recta final de campanya.

Els Populars reconeixen que els comicis d’aquest diumenge es decidiran per un grapat de vots i pocs escons. Per això, el partit ha dissenyat una campanya planificada al mil·límetre, amb actes de Mariano Rajoy en aquelles províncies on poden guanyar un diputat, frenar l’avenç del partit morat o l’últim escó es juga per poc, com Terol, Lleida, Guadalajara, Ciudad Real, Màlaga, Toledo, Granada, Almeria, Barcelona o Las Palmas.

En totes aquestes places ha fet campanya Rajoy amb una crida reiterada a concentrar el vot útil en el PP perquè, segons les seves anàlisis, fa sis mesos votar Ciutadans “no servirà de res” en 25 províncies i l’escó en competició anirà a parar la major part de les vegades al partit d’Iglesias. Aquesta apel·lació al vot “moderat” ha anat acompanyada d’un avís: el 26J només hi ha dues opcions: l’estabilitat i la certesa que representa el PP o el “radicalisme i l’extremisme” de Podem, que vol “derogar-ho tot” i fer “taula rasa”.

OBERTURA AMB LA RESSACA DEL CIS I EL DEBAT A QUATRE

La campanya va arrencar el 10 de juny amb la ressaca de l’enquesta del CIS, que donava al PP el 29,2% dels vots i entre 118-121 escons, una lleugera pujada en suports però menys diputats i que és reflex del que podria passar aquest mateix diumenge, segons admeten fonts de la direcció nacional del partit.

Tots els sondejos que s’han publicat en campanya coincideixen que el PP serà la força més votada, però no és clar si aconseguirà superar els 123 diputats que va recollir fa sis mesos. A ‘Gènova’ recalquen que és un “joc d’artifici” calcular escons amb tants votants indecisos -un de cada tres segons el CIS– i sense saber l’efecte que tindrà la coalició Units Podem en el repartiment de les restes. La participació serà una de les claus d’aquests comicis.

El debat a quatre va marcar els primers dies de la carrera electoral, una trobada de la qual Rajoy ‘va sortir viu’, segons el PP, en posar en valor la seva gestió davant de la crisi i la seva experiència -“al Govern s’hi arriba après”–. A més, aquest ‘tots contra el PP’ que van anticipar a la cúpula del partit va quedar en segon pla davant de l’encreuament de retrets que es van llançar Pablo Iglesias i Pedro Sánchez.

RAJOY RECLAMA TOT EL VOT DE CENTRE DRETA

El principal missatge de la campanya de Rajoy ha estat reclamar per al PP tot el vot de centre dreta. A cada míting Rajoy ha demanat als simpatitzants i afiliats del PP que fessin un esforç per explicar que a moltes províncies espanyoles els vots al partit d’Albert Rivera només van servir al final per donar més escons a Podem i que, per tant, si es torna a dividir el vot, el principal beneficiat serà Podem.

“La unió fa la força”, ha repetit Rajoy en els seus últims mítings, fent una crida a aquesta unió del vot moderat semblant a la que ha fet l’esquerra. De fet, el mateix cap de l’Executiu ja va assegurar fa uns dies a Sóller (Mallorca) que els 800.000 vots i dos escons que va aconseguir IU al desembre en sumar-se ara a Podem els pot portar a aconseguir “15 o 16 escons més” a les urnes aquest diumenge.

Si el PP s’ha llançat a pel vot de Ciutadans, Albert Rivera ha dissenyat una campanya amb Rajoy en la diana. Les constants declaracions del líder de C’s vetant Rajoy i assegurant que no facilitarà un govern del PP han arribat a enervar alguns membres de la direcció popular, que veuen darrere una estratègia per tenir protagonisme electoral i esgarrapar vots. Això sí, donen per fet que l’endemà de les eleccions Rivera adoptarà una altra posició.

EL PP ENDUREIX LA SEVA CRÍTICA A PODEM EN LA RECTA FINAL

En vista que Podem no ha retrocedit en campanya, el PP i el mateix Rajoy han elevat el to del seu discurs contra el partit morat en la recta final, alertant que l’arribada al poder d’Iglesias pot suposar la ruptura dels pilars de convivència de 1978. “Espanya no és Veneçuela”, va proclamar Rajoy en el penúltim dia de campanya després que el líder de Podem qüestionés la seguretat de les votacions de diumenge pel cas de les gravacions al ministre de l’Interior.

Fonts de la direcció nacional subratllen que el PP serà el partit més votat però no oculten la incertesa que sobrevola aquesta cita amb les urnes, en què s’imposen els pactes postelectorals i el bloc d’esquerres podria fer fora Rajoy de la Moncloa. “Són unes eleccions amb resultat incert”, va reconèixer Rajoy fa pocs dies a Sevilla.

LES GRAVACIONS AL MINISTRE I EL TRIOMF DEL ‘BREXIT’

El “lent” però lleuger ascens diari del PP en enquestes s’ha vist entelat en la recta final per la difusió d’una gravació al ministre de l’Interior, Jorge Fernández Díaz, i el cap de l’Oficina Antifrau de Catalunya, Daniel de Alfonso, en què parlen sobre uns eventuals casos de corrupció de dirigents d’ERC i CDC.

Tot i que públicament el missatge oficial aquests dos últims dies és que aquest assumpte no passarà factura, des del PP admeten que és difícil calibrar si tindrà algun efecte electoral. El mateix passa amb la decisió del Regne Unit d’abandonar la Unió Europea, que ha marcat bona part dels missatges del tancament de campanya. “No és moment per afegir incerteses”, va deixar anar Rajoy després de confirmar-se la decisió.

EL COSTAT MÉS HUMÀ I QUOTIDIÀ DE RAJOY

El comitè de campanya del PP que dirigeix Jorge Moragas ha volgut treure el costat més humà i quotidià de Mariano Rajoy en campanya, com ja va fer fa sis mesos amb la seva participació en programes com ‘Que tiempo tan feliz’ de María Teresa Campos o ‘En tu casa o en la mía’ amb Bertín Osborne. En aquesta ocasió li ha tocat a ‘El Hormiguero’ amb Pablo Motos i ‘Dos días y una noche’ amb Susanna Griso.

En el seu periple electoral -ha recorregut un total de 15.350 quilòmetres, segons el PP–, Rajoy s’ha centrat a afermar el suport de la gent gran i a mostrar el seu suport públic al món rural. Per a això, no han faltat actes electorals envoltat de vaques, en un camp de carxofes o en una subhasta de peix.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 6€ al mes

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor