23.000 reclamacions per errors amb l’impost sobre el diòxid de carboni dels vehicles

  • ERC i JxCat esmenen la llei d'acompanyament del pressupost perquè els vehicles en baixa temporal no l'hagin de pagar l’any vinent

VilaWeb

Odei A.-Etxearte

24.12.2021 - 19:30
Actualització: 24.12.2021 - 19:39

Rebre la carta de pagament de l’impost sobre les emissions de diòxid de carboni d’un cotxe que fa anys que ja no circula o que no pertany a qui rep la notificació ha estat una sorpresa desagradable per a molts ciutadans. N’hi ha que encara han tingut una sorpresa més antipàtica i han rebut la notificació a nom d’un familiar mort fa més de trenta anys, tal com VilaWeb ha pogut comprovar. A més d’aquesta situació enutjosa, durant setmanes hi ha hagut ciutadans que s’han trobat amb un mur telefònic i digital exasperant. Han hagut de passar hores al telèfon sense resposta, de desplaçar-se per presentar un recurs o de resignar-se a pagar-lo davant la impossibilitat de comunicar-se amb l’administració.

Fins a mitjan desembre, l’Agència Tributària de Catalunya (ATC) va rebre 23.000 reclamacions per errors a les notificacions de reclamació de pagament de l’impost sobre les emissions de diòxid de carboni de turismes, furgonetes i motocicletes. Arran de l’allau de recursos, el govern va moure fitxa per mirar que les anomalies no es repetissin l’any vinent. ERC i JxCat van presentar una esmena a la llei d’acompanyament del pressupost, que es va aprovar ahir al parlament, perquè el 2022 tots els vehicles que estiguin donats de baixa temporalment no l’hagin de pagar.

Enguany, solament estaven exempts de pagar el tribut els casos en què la baixa temporal era per robatori, però no en la resta de supòsits, que podien incloure casos molt diversos, com ara que el cotxe hagués acabat al desballestador o en un concessionari, a canvi d’un cotxe nou, i es mantingués la baixa temporal. La mesura, que tirarà endavant després del pacte pressupostari del govern amb els comuns, preveu que tots els vehicles que estiguin de baixa a partir de Cap d’Any d’enguany en siguin eximits. L’impost s’executa, segons fonts del govern, basant-se en el cens de l’any anterior: la reclamació d’enguany s’ha fet amb les dades del 2020 i la de l’any vinent es farà amb les del 2021. Això hauria de permetre, a criteri de l’executiu, que els propietaris de vehicles de baixa temporal que no sigui per robatori que enguany han hagut de pagar l’impost, no hagin de fer més tràmits per estalviar-se el tràngol l’any vinent.

Primer paga, després reclama

Però segur que aquesta acció parlamentària no evitarà que els contribuents amb reclamacions anòmales de l’impost d’enguany hagin de presentar recursos o mantenir els que ja han presentat. Invocant el funcionament legal d’aquests procediments, el govern recomana que, en qualsevol dels casos, primer es pagui l’impost i, més tard, es recorri. El termini per a interposar un recurs de reposició o una reclamació econòmico-administrativa és d’un mes a partir de la recepció de la notificació de pagament de l’impost, i per a interposar-lo s’ha d’accedir a la consulta del padró amb identificació digital o amb el NIF i la matrícula. L’Agència Tributària de Catalunya explica les passes que cal seguir en aquest enllaç.

El primer impost que desplega la llei de canvi climàtic

Aquest és el primer impost que desplega la llei de canvi climàtic. Parteix del principi que paga més qui més contamina, i la recaptació, que es preveu que sigui de 65,9 milions enguany, es destina a polítiques ambientals. En concret, els recursos es transfereixen a l’anomenat fons climàtic i al fons del patrimoni natural, amb el propòsit d’invertir en accions de millora de l’entorn i del transport públic, fomentar les energies renovables i els vehicles nets, i impulsar la mobilitat sostenible, la gestió dels parcs naturals i la recerca.

El procés de cobrament de l’impost ha estat llarg i complex. Els impediments per a tirar-lo endavant es remunten al desembre del 2017, quan el Tribunal Constitucional espanyol en va suspendre l’aplicació quan el govern de Mariano Rajoy va presentar un recurs contra la llei de canvi climàtic. El maig del 2018 en va aixecar la suspensió i, finalment, l’alt tribunal va avalar la constitucionalitat del tribut el juny del 2019, malgrat que va rebentar els grans pilars del pla contra el canvi climàtic a Catalunya que contenia la llei. A l’hora d’aplicar-lo, el govern va criticar les resistències de la DGT al començament per a cedir les dades del cens automobilístic i va topar amb l’oposició de sectors de l’automoció. L’executiu havia previst que s’apliqués el 2020, però ho va ajornar un any a causa de la pandèmia. El període de pagament va començar el primer de setembre.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor