11.10.2017 - 12:15
BARCELONA, 11 (EUROPA PRESS)
Un total de 140 centres del Sistema d’Educació de Catalunya que imparteixen ensenyaments obligatoris han estat seleccionats per formar part del nou programa d’innovació pedagògica #aquiproubullying de prevenció, detecció i intervenció pel que fa a l’assetjament.
Del més d’un centenar de centres seleccionats, el 25% són privats concertats i el 75% són públics, ha informat aquest dimecres la Conselleria d’Ensenyament de la Generalitat en un comunicat.
Segons l’enquesta de convivència del 2016 dels departaments d’Interior i Ensenyament als centres educatius, l’assetjament ha disminuït lleugerament –0,5 punts– respecte a l’anterior del 2011, malgrat que ha augmentat l’ús dels mitjans digitals.
El programa, creat a l’abril, té una durada de dos cursos: en el primer, rebran la formació i acompanyament necessari per elaborar un projecte de centre específic, que implementaran durant el segon any, en el curs 2018-2019.
#aquiproubullying vol posar l’accent en els alumnes com a observadors, com a agents actius i compromesos en la lluita contra l’assetjament, al mateix temps que adquireixen les actituds i valors propis de la competència social i ciutadana.
Entre els requisits necessaris per formar part del programa destaca que un 70% dels membres del consell escolar han de donar suport al projecte, i els centres seleccionats assumeixen el compromís de desenvolupar un projecte que possibiliti prevenir l’assetjament escolar.
Aquest compromís contempla constituir un equip de referència, rebre formació, elaborar un projecte propi i incorporar-lo al de centre en el curs 2018-2019, elaborar una memòria i col·laborar en la transferència de la innovació a altres centres.
El programa vol una participació activa de l’alumnat, amb els ‘equips guaites’ en Secundària i els ‘equips x la convivència’ en Primària, que tindran entre les seves funcions prevenir o detectar possibles situacions d’assetjament on tenen poc accés els adults, com ara gimnasos o el Whatsapp.
FORMACIÓ
Els membres dels equips de referència –representants dels docents, famílies i personal d’administració i serveis– rebran formació.
La Generalitat posa a l’abast dels centres mòduls formatius dirigits a l’alumnat –16 hores de formació– i les famílies –12 hores–, per a reforçar l’acció educativa dels centres i donar coherència i continuïtat entre el que es fa al centre i el que es fa en la llar.
Els centres que formen part del programa podran tenir el reconeixement d’innovació pedagògica per a aquells docents implicats al programa, un reconeixement que es brinda en forma de mèrits que el professional podrà computar en la seva carrera docent.