24.01.2015 - 06:00
Segurament més d’una vegada haureu vist i fet servir un codi QR. A les parades del bus, per exemple, hi podrem trobar un codi QR, un quadradet generalment blanc i negre amb molts més quadradets a dins simulant un dibuix, tècnicament una matriu de codi de barres, que permet una lectura ràpida i amb pocs errors d’aquests paràmetres que, captats amb el mòbil, ens dóna la informació que necessitem sobre el bus que esperem. Però els codis QR tenen més utilitats, en targetes de visita o fins i tot si volem presentar un currículum creatiu i innovador, paga la pena saber de què es tracta.
Però què vol dir QR? Un codi QR és un codi ‘quick response’ que es va desenvolupar per a la indústria de l’automòbil al Japó i alliberat al mercat per Denso Wave el 1994, per a emmagatzemar informació en un dibuix i s’ha fet popular perquè es llegeix molt fàcilment i té una gran capacitat d’emmagatzematge, sobretot comparat amb els codis de barres que trobem al supermercat.
Fa temps que molta gent ha anunciat la mort dels codis QR, però encara no els han acabat d’enterrar: una persona tan qualificada com Enrique Dans en parlava, ja, de la mort el setembre del 2012…
Un codi QR té tres quadradets als extrems, a tots excepte a l’inferior dret, que n’identifiquen la posició.
Usos:
El trobareu principalment en publicitat de productes de consum perquè amb un telèfon podeu escannar el codi i convertir-lo en alguna cosa útil, com per exemple una URL d’una web, i així evitarem que l’usuari hagi d’entrar-la i els possibles i probables errors que es poden produir.
També els trobareu en aplicacions de ticketing: Vueling i Sony i també AirBerlin i Pebble s’han aliat per a posar un QR al rellotge i permetre d’embarcar ràpidament, als aparadors de les botigues…
Com sempre, els nord-americans han definit un terme per a enllaçar objectes del món físic, ‘hardlinking’ o ‘object hyperlinking’.
També permet fer coses molt senzilles, però a la vegada molt útils, com ara posar un número de telèfon al QR perquè quan sigui escannat truqui a aquell número, o bé posar tot el contingut d’una VCard o informació de contacte perquè sigui fàcil i sense errors que qualsevol tingui les nostres dades de contacte.
I podem començar una acció a Twitter, ensenyar un mapa de Google o enviar un e-mail:
Però un QR no sols us pot donar informació: de la mateixa manera pot donar informació al ‘productor’ o anunciant que l’ha creat, atès que podran saber quantes persones hi han fet clic. I amb una URL personalitzada per a cada QR es pot, per exemple, codificar on és el QR o bé fer servir el GPS del nostre telèfon per a enviar aquesta informació a l’anunciant.
Un altre ús molt més útil és fer servir el QR per identificar-nos en un lloc web. Prèviament haurem autentificat el nostre telèfon en el sistema i quan el telèfon llegeix un QR que surt en pantalla, l’envia al servidor i ens permet d’accedir, per exemple, al nostre compte bancari. O bé un sistema de gestió de contrasenyes que no necessita que tu les recordis 🙂 Són els de Quarking del Campus Diagonal Nord de Barcelona.
A l’educació des de fa anys es fa la QR Week, amb l’objectiu d’incorporar codis QR realitzats pels alumnes en un mural col·lectiu en línia, compartint missatges significatius amb el lema ‘Idees per a millorar el món’.
I, finalment, us deixo una pàgina amb 20 maneres creatives per a usar els codis QR per a publicitat.
Capacitat:
Depenent de la versió, del nivell de correcció d’errors i, sobretot, del tipus de codificació podrem guardar més o menys informació als QR. A la versió 4 tenim fins a 50 caràcters:
A la versió 40, tindrem des de 2.953 caràcters fins a 7.089.
Numèric 7.089 (només nombres)
Alfanumèric 4.296 (0-9 A-Z, sense minúscules ni accents)
Binari 2.953 (ISO 8859-1)
És molt important el sistema de correcció d’errors perquè com més alt sigui menys espai tindrem, però més possibilitats de llegir el contingut tindrem, hi ha quatre nivells de correcció L, M, Q i H (low, medium, quartile i high) que ens permeten de corregir un 7%, un 15%, un 25% i un 30%. Fixeu-vos que aquesta imatge seria llegida correctament.
No sempre els errors que volem corregir són perquè s’ha perdut una part del dibuix, alguns poden ser intencionats per a fer més ‘agradable’ el QR. Ja veureu creacions creatives a l’apartat següent.
Com es creen
Hi ha unes quantes pàgines que us ofereixen la generació de codis QR de franc. Algunes us demanen un registre i unes altres no. Sense registre i en català, a Grfy.me, simple i amb totes les opcions. Els de QRCode-Monkey us permeten d’imprimir adhesius, targetes de visites, samarretes i més gadgets. Ells ens han dissenyat el QR de pensalla amb el dino. També sense registre podeu anar a Free-qr i específicament a aquesta pàgina trobareu un grapat d’exemples i també opcions de seguiment. Amb registre previ podeu anar a Code-generator: ofereixen quinze dies gratuïts amb totes les funcions de tracking.
Com es poden llegir
A Unitag trobareu una app per a iOS i Android sense anuncis, que us permetrà de llegir els codis QR. Però si remeneu per Can google trobareu multitud d’apps (QRDroid, Barcode Scanner, i-nigma, QRReader) i Qrafter en català.
Sobretot, no us tatueu un codi QR com va fer aquest individu!