11.06.2013 - 06:00
Els corredors ferroviaris mediterrani i atlàntic seran a la llista final de projectes prioritaris de la Unió Europea (UE), i això permetrà d’accedir al finançament comunitari extra, segons el compromís ratificat ahir pels ministres de Transports dels Vint-i-set. Això exclou una altra vegada el projecte del corredor central, defensat intensament pel govern espanyol (l’anterior del PSOE i l’actual del PP). Tot i la insistència de la ministra de Foment espanyola, Ana Pastor, i dels eurodiputats del PP i el PSOE, aquesta obra, que implicaria foradar els Pirineus per connectar els estats espanyol i francès, s’ha quedat sense finançament europeu.
En una conferència de premsa a Luxemburg, al final de la reunió dels ministres de Transports, ahir l’eurocomissari Siim Kallas va reiterar que el mapa ferroviari s’havia acabat. ‘Els hem negociats tres anys, aquests mapes’, va recordar Kallas.
Abans d’entrar a la reunió, la ministra Pastor havia reiterat ahir que el govern espanyol continuava treballant per incloure totes les propostes a la llista.
El 19 d’octubre del 2011, durant la presentació dels eixos prioritaris en infrastructures fins el 2020, el comissari de Transport ja va anunciar que Brussel·les proposava de donar suport econòmic al traçat íntegre del corredor mediterrani, des de la frontera fins a Algesires, i al traçat atlàntic; i que, en canvi, desestimava de construir un túnel a través dels Pirineus per connectar amb l’estat francès.
El govern espanyol i els eurodiputats del PP i el PSOE, però, han insistit des d’aleshores perquè també s’hi inclogués aquesta connexió. N’han parlat en tots els processos de la negociació, tant al Consell com al Parlament Europeu. Kallas, però, ha dit prou vegades que els mapes són tancats i que no es poden tornar a dibuixar.