09.05.2012 - 11:28
El president de la Generalitat, Artur Mas, ha fet avui les primeres declaracions públiques sobre les protestes pel greuge dels peatges a Catalunya. Mas ha respost una pregunta del diputat de Solidaritat Alfons López Tena, que li ha dit que el govern no podia fer pagar multes a ningú per no pagar un peatge; Mas li ha respost que el codi de circulació sí que ho preveu, i ha acabat dient: ‘El gran tema és el greuge amb la resta de l’estat. No pot ser que es paguin els peatges a Catalunya i a Espanya sigui tot gratuït’.
L’article 153 del reglament de circulació
López Tena ha dit: ‘No hi pot haver multa per pagar un peatge perquè no hi ha establerta cap falta administrativa en l’ordenament jurídic per no pagar factures d’empreses privades’. I ha afegit que el codi de circulació no estableix cap multa per no pagar un peatge.
Mas li ha respost que el reglament de circulació (pdf) faculta les sancions per no obeir el senyal de peatges, en l’article 153. Aquest article diu, text: ‘Prohibició de passar sense aturar-se. Indica el lloc on és obligatòria la detenció per la proximitat, segons la inscripció que contingui, d’un lloc de duana, de policia, de peatge o algun altre, i en què hi pugui haver instal·lats mitjans mecànics de detenció. En tot cas, el conductor no podrà reprendre la marxa fins a haver complert la prescripció que el senyal estableix’.
El debat sobre el greuge que pateix Catalunya amb els peatges ja havia protagonitzat el començament del ple del parlament. El PP s’ha afegit a la demanda, de la mà del diputat del PP Santi Rodríguez, i tant el conseller de Territori, Lluís Recoder, com el diputat d’ERC Marc Sanglas, que també ha preguntat al conseller pels peatges, li han retret que el govern del PP a Madrid no compleixi els compromisos i no faci res per resoldre el greuge. Recoder ha repetit que ‘les concessionàries no són el problema’.
El PP s’hi afegeix
En el torn de preguntes al govern, el diputat del PP ha demanat a Recoder què feia el govern per resoldre el greuge sobre els peatges entre Catalunya i Espanya. El conseller li ha retret que justament el seu partit no faci res per acabar aquest greuge i li ha recordat que el govern espanyol no compleix els compromisos de bonificacions en el pressupost d’enguany.
Les bonificacions a Alella, Mollet i les Fonts
El diputat d’ERC Marc Sanglas també ha preguntat a Recoder sobre els peatges, concretament si compliria l’acord del parlament de recuperar les bonificacions dels peatges d‘Alella, Mollet i les Fonts. El conseller no s’ha referit a aquestes bonificacions, però ha remarcat que les concessionàries no són el problema, ‘perquè compleixen els compromís contractual aprovat per governs anteriors’. I ha recordat que la Generalitat paga 50 milions d’euros a les concessionàries per les bonificacions acordades per governs anteriors, i que el govern espanyol no compleix les bonificacions.
Proposta al congrés espanyol
El parlament votarà una proposició de llei que estableix la constitució d’un fons estatal per al rescat selectiu dels peatges de les autopistes. La proposició ja es va presentar el 2008, però no va arribar al debat final. Ara s’aprovarà gràcies als grups de CiU, PSC, ICV-EUiA i ERC. Solidaritat, en canvi, no s’hi afegirà; troba un error tornar a portar aquesta proposta al congrés perquè no resol el problema de fons, ans cal exigir la supressió dels peatges.
La proposició demana que es constitueixi un fons estatal que permeti el rescat selectiu dels peatges, o una subvenció per als usuaris habituals.
A Catalunya, si la proposició prosperava, es constituiria un fons que es nodriria de les aportacions de l’estat i de la Generalitat. L’estat hi hauria de destinar el recapte de les empreses concessionàries, a través de l’impost de societats i de l’IVA, i les comunitats, els recursos procedents dels impostos autonòmics sobre aquestes empreses. El fons també es nodriria de les dotacions anuals que els pressupostos estatals i autonòmics establissin i amb recursos provinents de les concessionàries. El repartiment territorial del fons s’hauria de fer d’acord amb el pes de la recaptació en cada comunitat respecte del conjunt de l’estat.
La proposició de llei sobre peatges, ja la van impulsar la a final del 2004 els cinc grups que aleshores integraven el Parlament (CiU, PSC-CpC, ERC, PPC i ICV-EUiA). El 18 de novembre de 2004 el ple va acordar per unanimitat d’enviar la proposta a la mesa del congrés, i el 9 de desembre de 2008 el ple del congrés va acordar per unanimitat de tramitar-la. Però no va arribar al debat final perquè les corts espanyoles es van dissoldre abans de les últimes eleccions.
Mas trasllada per carta el malestar a Rajoy
Ahir es va saber que el president de la Generalitat, Artur Mas, havia enviat una carta al president del govern espanyol, Mariano Rajoy, per demanar-li que s’homogeneïtzés el sistema de peatges a totes les autopistes i autovies de l’estat. El portaveu del govern, Francesc Homs, també va dir que en aquesta carta Mas feia notar a Rajoy el greuge comparatiu que afectava Catalunya en relació amb els altres llocs de l’estat: ‘N’hi ha prou de passejar-se per les autopistes de l’estat i per les de Catalunya per constatar-ho’.
Fins ara, sobre les accions d’insubmissió dels peatges, el govern havia dit que se sentia ‘molt a prop’ dels qui la practicaven, però que la legalitat s’havia de respectar, i que per això tramitaria les denúncies que rebés pel #novullpagar
Una de les figures conegudes que s’ha afegit a la campanya és l’actor Toni Albà, que fa pocs dies va adreçar un vídeo justament al president de la Generalitat. Toni Albà: ‘President, passi què passi no pagaré cap multa’