08.03.2012 - 12:08
Si la crisi té forma de tisores i no hi ha subvencions suficients, els creadors han de cenyir-se a les aportacions dels seus mecenes, que els obren una finestra per poder dur a terme projectes creatius. Molts artistes s’han apuntat a aquesta iniciativa amb la il·lusió de poder fer realitat les seves idees sense haver de recórrer a intermediaris financers.
Falles alternatives a València, un llibre fet amb piulades i imatges del 15M, una antena per aconseguir WIFI gratuït a Elx, entre d’altres. L’oferta és molt amplia i creativa però no està exempta de requisits previs. Les plataformes de micromecenatge online tenen uns criteris de selecció específics per valorar si un projecte és adient o no per a la seva web. Per exemple, Verkami exigeix que totes les seves campanyes siguin “creatives, culturals i comunitàries”. Kifund, per la seva banda, només accepta projectes audiovisuals als que fa una valoració prèvia analitzant “si tenen coherència, si hi ha una feina demostrable ja feta i si compten amb fonts de finançament alternatiu”.
Una de les iniciatives amb més èxit va ser la de Jero Romero, l’ex-cantant de Sundays Drivers, que va aconseguir el finançament necessari pel seu nou disc en solitari en només 13 hores mitjançant Verkami. Un altre exemple és el del nou Festival de Música i Recerca Audiovisual (MiRA!), que també va aconseguir finançar part del cost de la seva infraestructura audiovisual amb aquesta plataforma.
Però no tots tenen la mateixa sort i aconsegueixen els seus objectius. El projecte I AM LIKE THIS no arribava al finançament necessari malgrat que quedaven pocs dies per tancar el termini. A les portes de quedar-se sense res, els artistes van decidir posar de la seva butxaca els diners que faltaven per poder-se quedar amb les aportacions, tot i que fos un valor inferior al que inicialment s’havien proposat aconseguir.
Són suficients les donacions perquè una idea esdevingui realitat? O són necessaris altres ajuts que la complementin? Tot depèn del tipus de projecte. Les petites iniciatives poden ser finançades amb campanyes de crowdfunding (microfinançament col·lectiu) sense cap problema. Però moltes vegades no s’ha d’entendre el micromecenatge com un substitut de les subvencions, sinó com un complement per poder terminar els projectes més costosos, segons José Rodríguez, el director de Kifund. Aquestes iniciatives acostumen a pertànyer al món de l’audiovisual, que sovint necessiten d’una font de finançament alternativa.
Enllaços
Array
Array